Izrael 2017

W dniach od 11 – 18 lutego 2017 wraz z  uczniami z VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Reja pod opieką prof. Pawła Rogali wyruszyliśmy do Izraela na wyjazd turystyczno- integracyjny.

Pierwsze trzy dni spędziliśmy w Benjaminie zakwaterowani u rodzin izraelskich. Wzięliśmy udział w warsztatach szkolnych dot. komunikacji interpersonalnej, umiejętności słuchania, wrażliwości na innego człowieka. Następnie wyruszyliśmy wspólnie na wycieczkę do Tel-Awiwu, szukając śladów Bauhausu, a w Jaffie – starożytnej części miasta odbyliśmy spotkanie w Domu Pokoju Shimona Peresa z osobami, które zajmują się dialogiem izraelsko-palestyńskim. W kolejnym dniu wyruszyliśmy na wyprawę do pięknych jaskiń na północy Izraela w pobliżu granicy z Libanem, a następnie do Galilei gdzie zwiedziliśmy wiele miejsc związanych z działalnością Jezusa i odbyliśmy rejs łodzią po jeziorze Genezaret.

15 lutego z żalem opuściliśmy gościnną Benjaminę. Kontynuując naszą wyprawę udaliśmy się do Jerozolimy. Pierwszym punktem było zwiedzanie Yad Vashem – muzeum Holocaustu. Tam również odbyliśmy bardzo ciekawe warsztaty pt.”Uliczka żydowska” dowiadując się wiele o przedwojennej sytuacji Żydów w Polsce, potem odszukaliśmy nazwiska kilku Sprawiedliwych wśród Narodów Świata  w ogrodzie Yad Vashem i odczytaliśmy ich zasługi. Był to dzień pełen zadumy i refleksji.
Jerozolima zaskoczyła nas chłodem i deszczem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Góry Oliwnej  przez Drogę Krzyżową do Bazyliki Grobu Pańskiego. Po drodze zaglądając do mnóstwa ciekawych, starożytnych miejsc, poprzez plątaninę uliczek dotarliśmy do Dzielnicy Żydowskiej i pod Ścianę Płaczu.

W piątek wyruszyliśmy w kolejną podróż – tym razem na Pustynię Judzką aby zwiedzić fortecą i ruiny Pałacu Heroda na Masadzie. W Qumran – zwiedziliśmy miejsce odnalezienia zwojów Pisma Św. w tamtejszych jaskiniach. Dzień zakończyliśmy pobytem nad Morzem Martwym gdzie udało się nam zrobić tzw. „floating” na ekstremalnie zasolonych wodach Morza Martwego. Dziewczęta zaś zajęły się maseczkami z błota, które podobnie znakomicie działają na skórę.
W sobotę zdołaliśmy jeszcze przed odlotem spędzić ponad dwie godziny w Jerozolimie. Tym razem pogoda nam dopisała. Jerozolima pożegnała nas blaskiem słońca….
Za rok w Jerozolimie…… Szalom!

Powitanie w szkole w Benjaminie i zwyczajowa wymiana flag.

Spotkanie z Dyrekcją szkoły w Benjaminie. Pierwszy z lewej Dyrektor Szkoły Pan Asher Motzny.

Warsztaty integracyjne w szkole w Benjaminie.

Zabawa w „musical chairs” na podwórku podczas przerwy – bawiliśmy się razem.

Wspólne zajęcia sportowe w Benjaminie.

Dom Pokoju Shimona Peresa w Tel Awiwie-Jafie.

Zwiedzanie jaskiń w Roch Haniqra  na granicy  z Libanem.

Nasza szóstka z VI  na rejsie po Jeziorze Genezaret. Od lewej: Karol Augustyniak 2a1, prof. Ewa Lubińska, Zuzanna Kubal 1d, Katarzyna Ciepły1b, Iga Fasińska 1b, Barbara Boba 2b.

Załoga łodzi odegrała hymn Polski i wciągnęła polskąi izraelską banderę na maszt.

Spokojne tego dnia wody Jeziora Galilejskiego.

W Jerozolimie…

Tablica z nazwiskami Polaków – Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata w Yad Vashem w Jerozolimie.