Podstrony:

Rok szkolny 2017/2018

Klasa 2G na wycieczce w Górach Świętokrzyskich - 10-11.10.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 10 i 11 października uczniowie klasy 2G wyruszyli w odkrywczą podróż po Górach Świętokrzyskich. Plan naszego zwiedzania był dość intensywny, co pozwoliło nam na lepsze poznanie tego rejonu.
Pierwszym przystankiem było Muzeum Zegarów Słonecznych w Jędrzejowie, gdzie mogliśmy podziwiać zbiory przyrządów astronomicznych państwa Przypkowskich, a także poszerzyć wiedzę na ten temat podczas lekcji muzealnej. Tego samego dnia wyjeżdżaliśmy kolejką na Święty Krzyż, aby udać się do sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego oraz podziwiać jesienny krajobraz gołoborzy. Bazylika zachwyciła nas swoją architekturą, historią oraz gościnnością. W kawiarence każdy z nas mógł napić się gorącej herbaty lub skosztować zielonej kawy.

Kolejnymi punktami tego dnia było odwiedzenie klasztoru sióstr Benedyktynek, kapliczki Stefana Żeromskiego oraz źródełka świętego Franciszka. Podczas wizyty w Klasztorze zaintrygowała nas rozmowa z jedną z sióstr Benedyktynek, która w zakonie mieszka już aż 35 lat! Spędziliśmy wiele czasu zadając pytania i słuchając o życiu i zajęciach odizolowanych od społeczności sióstr, aż pani przewodnik musiała przerwać nam, abyśmy mogli kontynuować zwiedzanie. Kapliczka oraz źródełko znajdują się w malowniczych terenach Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Część z nas, aby spełniły się nasze marzenia, nabierała wody ze źródełka do ust i obiegała je trzy razy dookoła.

Późnym popołudniem zawitaliśmy do hotelu „Echo” w Cedzynie, gdzie mogliśmy spędzić miło czas, odpocząć oraz oderwać myśli od szkolnych spraw.
Kolejnego dnia odwiedziliśmy Jaskinię Raj – wapienną jaskinię krasową oraz zamek w Chęcinach. Oprócz zwiedzania mieliśmy okazję strzelać z łuku, przebrać i utożsamić z rycerzami średniowiecznymi oraz rozgrzać się przy nauce tańców dworskich. Naszymi dwoma ostatnimi punktami były odwiedziny przy Dębie Bartku oraz w muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Klasa mogła choć na chwilę przenieść się w czasy pisarza i poznać bliżej jego dzieje, co na pewno przy najbliższej okazji pozwoli nam zabłysnąć podczas lekcji polskiego.
Po wizycie w Oblęgorku pożegnaliśmy się z Górami Świętokrzyskimi i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Był to czas pełen wrażeń, który choć na chwilę pozwolił nam nie zajmować się rozszerzoną matematyką i pokazał, iż tereny województwa świętokrzyskiego to świetny kierunek podróży!

Rok szkolny 2016/2017

Wyróżnienia w konkursie Geoplaneta

Lekcja muzealna w Muzeum Geologicznym ING PAN - 20.01.2017 r.

Lekcje muzealna klas 2h1,h3 ( 25.01;15.02.2017 ) 2f,2g ( 20.01.2017 ) w Muzeum Geologicznym ING PAN.

Uczniowie pogłębili wiedzę dotyczącą budowy geologicznej okolic Krakowa oraz zjawisk krasowych.

Michał Górka z klasy 3g zakwalifikował się do II etapu XLIII Olimpiady Geograficznej.

Rok szkolny 2015/2016

Lekcja muzealna klasy 2H1 - 17.03.2016 r.

W dniu 17.03. 2016 r. uczniowie klasy 2h1 uczestniczyli w lekcji muzealnej pt. Relacje między Judaizmem a Chrześcijaństwem

Wycieczka przedmiotowa do Planetarium Śląskiego w Chorzowie - 14.01.2016 r.

W dniu 14.01.2016 roku odbyła się wycieczka przedmiotowa klas 2g i 2h1 do Planetarium Śląskiego w Chorzowie

Wykład prof. dra hab. M. Michalika - 16.12.2015 r.

16.12.2015 roku w Instytucie Nauk Geologicznych UJ odbył się wykład prof. dra hab. M. Michalika pt. Zanieczyszczenia powietrza - problem Krakowa, Europy czy świata.

PAWŁOWI PANASIUKOWI - KL. 3F

ANDRZEJOWI PISZCZKOWI - KL. 1H1

ANNIE STACH - KL. 2H1

KLAUDII WRONIE - KL. 3G

zakwalifikowania się do drugiego etapu IX edycji Ogólnopolskiej Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"

Ogólnopolski Konkurs Geoplaneta

18.11.2015 roku 5 uczniów VI LO brało udział w Ogólnopolskim Konkursie Geoplaneta.........wyniki w marcu

Wycieczka przedmiotowa do kopalni GUIDO w Zabrzu - 26.11.2015

Zapraszamy do galerii zdjęć

26.11.2015 uczniowie klas 2f oraz 2g uczestniczyli w wycieczce przedmiotowej do kopalni GUIDO w Zabrzu.

Rok szkolny 2014/2015

20.06.2015 roku uczniowie naszej szkoły brali udział w wycieczce na Dolny Śląsk w ramach projektu Cztery żywioły geologii.

Zajęcia prowadził Wojciech Stożek.

Trasa wycieczki: Kraków - Góra Świętej Anny - Przeworno - Jegłowa - Przemiłów - Sobótka - Kraków

Wycieczkę rozpoczęliśmy od odwiedzenia najbardziej znanego miejsca kultu Pogan, a jednocześnie niezwykłego raju dla geologów i przyrodników gdzie zobaczyliśmy gabra i szukaliśmy kolorowych serpentynitów, następnie udaliśmy się do nieczynnego wyrobiska granitu. Podczas wycieczki mieliśmy okazję zobaczyć wygasły wulkan.

Wycieczka miała charakter petrologiczno-geoturystyczny.

Gratulujemy Katarzynie Sadomskiej z kl. 2B1 zwycięstwa

Katarzyna Sadomska 2B1 zwyciężyła w VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Przyrodniczego TYGRZYK

Opiekun: Izabela Klec

GRATULUJEMY!

Wycieczka w ramach projektu Cztery żywioły w geologii - 30.05.2015 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

30.05.2015 roku uczniowie brali udział w wycieczce terenowej organizowanej w ramach projektu: Cztery żywioły geologii. Zajęcia prowadzili: Agata Jurkowska (AGH) i Michał Stachacz (UJ)

Trasa wycieczki: Kraków – Rzeżuśnia – Gołuchów – Borzykowa – Zwierzyniec – Gacki – Kraków.

Podczas wycieczki znajdowaliśmy się na dnie morza jurajskiego i kredowego, które pokrywało teren dzisiejszej niecki miechowskiej, oraz zapoznaliśmy się z utworami mioceńskimi północnej części zapadliska przedkarpackiego. Zajęcia miały charakter paleontologiczny. Uczestnicy zebrali dużo skamieniałości.

Kolejna wycieczka już 20.06.2015 roku.( Kraków – Góra Św. Anny – Przeworno – Jegłowa – Przemiłów – Sobótka – Kraków)

Opiekun: mgr Izabela Klec

W sobotę 30 maja odbyła się wycieczka w ramach projektu „Cztery żywioły w geologii” ,w którym uczestniczymy od początku roku szkolnego. Podczas wyjazdu odwiedziliśmy kamieniołomy i piaskownie, w których mogliśmy znaleźć wiele ciekawych skamieniałości.

Pierwszym przystankiem na naszej trasie była Rzeżuśnia i nieczynny kamieniołom, gdzie pod okiem dr Agaty Jurkowskiej i Michała Stachacza wyszukiwaliśmy i rozpoznawaliśmy skamieniałości takie jak jeżowce, gąbki, amonity czy belemnity. Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy był nieczynny kamieniołom w Gołuchowie. Mieliśmy okazje obejrzeć wapienie ooidowe, które powstawały w płytkich morzach przy udziale dużego falowania. Zmęczeni poszukiwaniami dotarliśmy w końcu z naszymi młotkami do piaskowni w Borzykowej, gdzie poza ogniskiem i dobrym jedzeniem cieszyliśmy się skamieniałościami organizmów morskich, które żyły tu 15-10 mln lat temu. Dużo większe okazy takich organizmów mogliśmy znaleźć w małej piaskowni w Zwierzyńcu, który były kolejnym punktem programu. Wycieczkę zakończyliśmy w Gackach, gdzie w wysokiej ścianie odsłaniają się kilkumetrowej wysokości kryształy gipsu o nietypowej budowie zwanej jaskółczymi ogonami. Do Krakowa wróciliśmy zmęczeni, lecz zadowoleni z kolekcji skamieniałości jakie zdołaliśmy zgromadzić. Już 20 czerwca czeka nas kolejna wycieczka. Tym razem naszym celem będzie Dolny Śląsk, gdzie pod okiem mgr Beaty Stożek będziemy poznawać skały wulkaniczne.

Uczestniczka projektu

Podróż do serca gór - 28.05.2015 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Dnia 28 maja 2015 roku o godzinie 7:15 my, uczniowie klasy 2G i 2F, wyruszyliśmy na wycieczkę do Zakopanego pod czujnym nadzorem:
-Pani profesor Izabeli Klec
-Pani profesor Moniki Nowickiej
-Pani profesor Wandy Sułkowskiej
-księdza Jarosława Klimczyka.
            Podróż autokarem trwała niespełna dwie godziny. Gdy dojechaliśmy do ronda Jana Pawła II, czekała na nas Pani przewodnik Anna Marasek. Razem z nią rozpoczęliśmy swoją górską przygodę.
            Podążaliśmy szlakiem Zamoyskiego. Pierwszym przystankiem był Dom Rekolekcyjny Konferencji Episkopatu Polski  "Księżówka". Zatrzymaliśmy się przy bramie, gdzie Pani przewodnik opowiedziała nam historię tego miejsca. Początkowo była to leśniczówka, którą potem nazwano "Adasiówką". Dla Kapłanów Katolickich zakupiony został w 1910 roku a po II Wojnie Światowej przejęła go Konferencja Episkopatu Polski. Wypoczywał tam sam Jan Paweł II, modlił się w głównej kaplicy.
            Po kilku minutach dalszej podróży znaleźliśmy się pod pomnikiem "Prometeusz rozstrzelany" w Alei Przewoźników Tatrzańskich.  Dowiedzieliśmy się, że jest to dzieło Władysława Hasiora, który został wzniesiony dzięki zwycięstwu autora w konkursie zorganizowanym przez Związek Polskich Artystów Plastyków w 1958 roku. Upamiętnia 20 polskich partyzantów rozstrzelanych przez Niemców 30 maja 1944 roku na Wielkiej Polanie Kuźnickiej. Widnieje na nim napis "Ofiarom zbrodni hitlerowskiej- społeczeństwo Zakopanego".
            Chwilę później znaleźliśmy się w Zespole dworsko-parkowym Kuźnice. Gdy zgromadziliśmy się przy fontannie, obok schodów, Pani przewodnik poinformowała nas, że nadszedł czas na pracę w grupach. Początkowo zostaliśmy pouczeni o tym, w jaki sposób należy prawidłowo czytać mapę turystyczną, jak używać busoli, wyznaczać azymuty. Po wysłuchaniu prelekcji poinformowano nas, że mamy wyznaczyć kierunek, w którym powinniśmy podążać z Kuźnic, aby dostać się na Kasprowy Wierch. Wszyscy gwałtownie zabraliśmy się do pracy. Wielki entuzjazm emanował od każdej z grup. Byliśmy zachwyceni możliwością aktywnej pracy z mapą w terenie. Twarze każdego z nas promieniały uśmiechami. Panie nauczycielki ujrzały błysk w oczach wielu z nas. Stwierdziły, że jest to niewątpliwie ciekawa forma zajęć, którą chętnie powtórzą, jeżeli trafi się taka okazja.
            Gdy wszystkim udało się wyznaczyć właściwą drogę, wyruszyliśmy dalej szlakiem Zamoyskiego. Dotarliśmy do Pustelni św. Brata Alberta. Jednak zanim ją zwiedziliśmy, zatrzymaliśmy się przy Pustelni sióstr Albertynek. Był to drewniany budynek, do którego prowadziły wysokie schody. Obok nich, na kamieniu znajdowała się tablica upamiętniająca beatyfikację siostry Bernardyny Jabłońskiej dokonaną przez Jana Pawła II oraz jego przybycie do Pustelni dnia 6 czerwca 1997 roku. Budynek wewnątrz był niewielki, skromny. Na środku znajdował się czerwono-brązowy ołtarz a na bocznych ścianach dwa obrazy.
            Zaledwie kilkanaście metrów dalej zobaczyliśmy Pustelnię św. Brata Alberta, przy której stała rzeźba z napisem "CHLEB BRATA ALBERTA". Po wejściu do budynku naszym oczom ukazała się cela, która znajdowała się za oszklonymi drzwiami. Było to niewielkie pomieszczenie. Znajdowało się tam łóżko, stolik z różańcem, krzesło oraz buty. Od Pani przewodnik dowiedzieliśmy się, że klasztor wybudowano w 1901 roku dla księży odprawiających msze w pobliskiej kaplicy. Umieszczono w nim pokój dla założyciela zakonu, który przybywał z Krakowa na Kalatówki w celach wypoczynkowych a także do pracy. Jest to właśnie cela św. Brata Alberta.
            Kolejnym punktem naszej wycieczki była polana na Kalatówkach. Wędrówka w to miejsce zajęła nam sporo czasu, ale było warto. Gdy dostrzegliśmy zjawiskowo piękny widok rozciągający się po obydwu stronach, byliśmy zachwyceni. Patrzyliśmy w dal, kontemplując przyrodę. Pani przewodnik pomogła nam odczytać z mapy nazwy szczytów górskich, które podziwialiśmy. Chwilę później nadszedł czas na drugą część pracy w grupach-test z wiedzy o górach. Mieliśmy około 30 minut na rozwiązanie kilku obszernych zadań. Musieliśmy połączyć wszystkie siły wewnątrz drużyn i przypomnieć sobie potrzebne informacje zarówno z lekcji geografii jak również opowieści Pani przewodnik.
            Po upływie czasu, przeszliśmy do ośrodka na lekcję języka polskiego, którą przeprowadziła Pani profesor Wanda Sułkowska. Wspólnymi siłami analizowaliśmy i interpretowaliśmy wiersze: "Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej", "Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)"  Kazimierza Przerwy-Tetmajera oraz "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach" Jana Kasprowicza. Głośne czytanie w wykonaniu naszych kolegów i koleżanek pozwoliło nam skupić się na obrazie utworu, pobudzić zmysły, wyobraźnię i przenieść się myślami do opisywanych elementów świata przedstawionego. Pani profesor zasugerowała nam, abyśmy podczas wsłuchiwania się w utwór "Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej" wyjrzeli przez okno i patrząc w rozciągający się górski krajobraz starali się zrozumieć sens utworu. Było to bardzo pomocne w późniejszej analizie tekstu. Lekcja języka polskiego skłoniła nas do zadumy. Wyszliśmy z niej pełni nowych wrażeń, doświadczeń i emocji. Wszyscy byli zachwyceni możliwością uczestniczenia w tych zajęciach.
            Po krótkiej przerwie rozpoczęliśmy drogę powrotną. Na tym szlaku ostatnim punktem, w który się udaliśmy, było wywierzysko. Szum wody towarzyszący opowieści o genezie powstania tego elementu przyrody górskiej, skupiał naszą uwagę i pomagał zrozumieć sposób powstawania.
            Gdy dotarliśmy do autokaru, przejechaliśmy do Kościoła na Jaszczurówce, który wybudowany był w stylu zakopiańskim. Jest to Kaplica Najświętszego Serca  Jezusa  zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza (ojca Witkacego).  Budowę rozpoczęto w 1904 roku a poświęcono 3 lata później. Znajduję się ona na małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej. Budynek opiera się na kamiennej podmurówce. Dach pokryty jest gontem, umieszczona jest na nim wieżyczka z dzwonem. Wnętrze zawiera wiele zdobień, jest wykonane z drewna. Nawet ołtarz i figury wykonane są z tego kruszcu. Ozdobą są również witraże zaprojektowane przez Witkiewicza.  Przedstawiają Matkę Boską Częstochowską i Matkę Boską Ostrobramską oraz herby Polski i Litwy. Ołtarz główny przypomina góralską chatę. Po chwili wpatrywania się w piękne, różnorodne elementy styl zakopiańskiego, nadszedł czas na kolejny punkt wycieczki. Była nim Galeria Władysława Hasiora. Autor urodził się w 1928 roku w Nowym Sączu. Uczył się w zakopiańskim Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prezentował swoje dzieła na wielu wystawach, dużo podróżował. Materiały do swoich dzieł czerpał z rzeczy, które wyrzucali inny ludzie. Galeria Władysława Hasiora powstała w dawnej leżakowni sanatorium "Warszawianka".
Dzieła autora wywarły na nas duże wrażenie. Większość wzbudzała mieszane uczucia, lęk, obawy. Niektórzy byli zszokowani poprzez ich drastyczność, naturalizm. Niewątpliwie dzieła te zostaną w naszej pamięci na długi czas.
            Z Galerii Hasiora pojechaliśmy na Krupówki. Udaliśmy się do Kościoła Matki Bożej Częstochowskiej. Budynek wzbudza zainteresowanie pasjonatów sztuki, ponieważ jest to najstarszy obiekt sakralny w Zakopanem. Zbudowany został w 1847 roku z modrzewiowego drewna. Prezentuje styl góralski.
            Obok niego znajduje się Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku, po którym oprowadziła nas również Pani przewodnik. Zatrzymywaliśmy sie przy grobach osób znanych bądź ważnych dla kultury zakopiańskiej, aby dowiedzieć się więcej na ich temat. Interesującym faktem jest również to, że nagrobki nie są zwykłymi kamiennymi płytami, lecz małymi dziełami sztuki. Ich wygląd, fragmenty wykończenia, mają swoje źródło w życiu, działalności czy też twórczości zmarłego. Zdarza się też, że twórcy grobów chowani są obok swoich dzieł. Pochowani tam są np. Kornel Makuszyński, Maria Witkiewiczowa, Stanisław Marusarz, Helena Marusarzówna, Władysław Orkan, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Witkiewicz, Karol Stryjeński, Antoni Kenar, Jan Długosz, Antoni Rząsa, Józef Stolarczyk, Beata Obertyńska.
            Ostatnim punktem wycieczki był Kościół Najświętszej Rodziny w Zakopanem. Kamienne fundamenty pod kościół położył ks. Józef Stolarczyk w 1877 roku. Budowali go górale. Pani Przewodnik opowiedziała nam anegdotę, że zwożenie materiałów oraz pomoc były zadawane jako pokuta, przez co wszyscy mieszkańcy wiedzieli, kto popełnił jaki grzech, gdzie, kiedy, jak i z kim.
            Po wysłuchaniu historii kościoła podziękowaliśmy Pani przewodnik za poświęcony nam czas, przybliżenie zakopiańskiej kultury itp.
            Do Krakowa wróciliśmy przed godziną 20. Można więc rzec, że spędziliśmy cały dzień w górach. Był to owocnie i aktywnie zagospodarowany czas. Dzięki tej wycieczce przyswoiliśmy wiele informacji na temat historii i kultury Zakopanego, Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz nauczyliśmy się wzorowo czytać mapę.
            Bardzo dziękujemy za możliwość uczestnictwa w tym wyjeździe :)

Marcelina Windak-IIG

Gratulujemy zakwalifikowania się do II etapu konkursu TYGRZYK

Joanna Plis i Katarzyna Sadomska 2B1 zakwalifikowały się do II etapu VIII konkursu przyrodniczego TYGRZYK

GRATULUJEMY!

Projekt Cztery żywioły w geologii 14.05.2015 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

14.05.2015 roku uczniowie  brali udział w kolejnych warsztatach w ramach projektu ,,Cztery żywioły w geologii’’ prowadzonych przez dr Agatę Jurkowską z Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Spotkanie dotyczyło powietrza i obejmowało takie tematy jak erozja eoliczna, wpływ zawartości tlenu na rozwój życia na Ziemi, powstawanie życia na Ziemi. Na warsztatach wykorzystywane były lupy binokularne, kolekcje skamieniałości, skał i minerałów.

Już 30.05. 2015 wybieramy się na zajęcia terenowe….

Gratulujemy wyróżnień w konkursie Geo Planeta 2014

W Ogólnopolskim Konkursie Geo-Planeta wyróżnieni zostali:

Michał Górka - kl. 1G

Maciej Soczewica - kl. 2F

Paweł Panasiuk - kl. 2F

Klaudia Wrona - kl. 2G

GRATULUJEMY!

Do drugiego etapu trzystopniowej ogólnopolskiej Olimpiady "O diamentowy Indeks AGH" z geografii z elementami geologii zakwalifikowały się :

Karolina Barnaś - kl. 3F

Klaudia Gałuszka - kl. 3F

Opiekun: mgr Izabela Klec

Gratulujemy!

Geoplaneta

W dniu 26.11.2014  r. 18 uczniów z klas pierwszych i drugich uczestniczyło w Ogólnopolskim Konkursie Geograficznym GEOPLANETA……