Podstrony:

Rok szkolny 2017/2018

Wymiana z Ahrweiler (Niemcy) - 21-28.09.2017 r.

W dniach 21-28 września dwunastu uczniów klas drugich i trzecich pod opieką pani prof. Ewy Nycz oraz pani prof. Pauliny Pacyny pojechało do miasteczka Arhweiler położonego niedaleko Bonn aby odwiedzić swoich niemieckich kolegów, których wcześniej gościli w Krakowie.

Nasza przygoda rozpoczęła się 21 września popołudniu kiedy to pełni energii wsiedliśmy do autokaru. Na miejscu byliśmy już następnego dnia około godziny 8 (3 godziny przed planowanym dojazdem). Od razu zostaliśmy powitani przez naszych uśmiechniętych kolegów z Niemiec oraz dyrektora szkoły. W specjalnie przygotowanej na nasz przyjazd sali zjedliśmy wspólnie pyszne śniadanie. Po krótkim zwiedzaniu szkoły mogliśmy udać się na zasłużony odpoczynek do naszych rodzin. Tego samego dnia wieczorem mieliśmy możliwość uczestnictwa w niezwykłym i doskonale przygotowanym koncercie szkolnego BIGBANDU. Śpiewali i tańczyli oczywiście nasi utalentowani koledzy z Niemiec. Następnego dnia zwiedzaliśmy okoliczną winiarnię oraz przepiękne, zapierające dech w piersiach winnice, z których słynie Ahrweiler. Niedziela była dniem rodzinnym, podczas którego mieliśmy okazje miło i interesująco spędzić czas z najbliższymi naszego Niemca lub Niemki. W poniedziałek rano wyruszyliśmy na podbój Kolonii. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w tym niezwykle urokliwym mieście jest ogromna, cudownie zaprojektowana katedra z dużą ilością barwnych witraży i interesującą historią. Ciekawostką jest fakt, że jakaś część katedry jest zawsze w remoncie i mówi się, że kiedy prace remontowe zostaną ukończone, możemy spodziewać się końca świata. Następny dzień był równie aktywny, ponieważ wybraliśmy się do Trewiru - miasta, którego historia sięga 2000 lat w przeszłość. Obejrzeliśmy tam ruiny miasta, o których opowiedziała nam pani przewodnik w języku polskim. Do Ahrweiler wróciliśmy wieczorem, aby świętować nasz niestety już ostatni wieczór z niemieckimi kolegami. W środę o godz. 8 wszyscy spakowani stawili się w szkole, ale jeszcze nie musieliśmy rozstawać się z Niemcami. Wyruszyliśmy na długi spacer do okolicznych bunkrów, które także zwiedziliśmy z przewodnikiem. Potem przyszedł czas na ostatnie chwile w mieście, zakupy i niestety o godz.14:30 musieliśmy ze smutkiem pożegnać naszych kolegów i koleżanki. Podróż powrotna trwała trochę dłużej niż planowano, ale to nie szkodzi, ponieważ dzięki temu mogliśmy powspominać niezapomniane chwile w Niemczech. Niektórym z nas podobało się nawet tak bardzo, że planują wrócić do Ahrweiler jak najszybciej i tym razem na dłużej…

Uczniowie VILO na kursie językowym w Salamance 18.09-25.09.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Intensywna nauka języka, warsztaty taneczne, gastronomiczne, degustacja hiszpańskich tapas, zwiedzanie zabytków Salamanki i innych miast Kastylii, wizyta w Madrycie – wszystko podczas kolejnego już pobytu uczniów VILO w Akademii Mester.

Wszystko to w połączeniu z gorącym słońcem, bezchmurnym niebem i niepowtarzalnym ambiente Salamanki to doskonała recepta na udany początek roku szkolnego.

Rok szkolny 2016/2017

WYMIANA Z TULUZĄ -7-14.06.2017r.

X wymiana ze szkołą Sagrado Corazón de Jesús. Klasa 2h3, Saragossa 23-29.03.2017

Zapraszamy do galerii zdjęć

Wymiana z Genuą - 9-16.05.2017 r.

W dniach od 9 do 16 maja 2017 roku siedemnastu uczniów z klas pierwszych i drugich pod opieką Pani prof. Katarzyny Borejczuk i Pani prof. Pauliny Leśniak pojechało do Genui odwiedzić swoich włoskich korespondentów, których gościli w Krakowie miesiąc wcześniej.

9 maja o godzinie 20 wylądowaliśmy na lotnisku w Bergamo, skąd pojechaliśmy autokarem do Genui oddalonej o 200 kilometrów. Około godziny 23 dojechaliśmy do miasta, gdzie przywitano nas tradycyjną, genueńską  focaccią. Następnego dnia o godzinie 9 mieliśmy spotkanie z dyrektorem Liceum im. Sandra Pertiniego i koncert przygotowany przez uczniów tejże szkoły. Po południu nauczyciel historii sztuki oprowadzał nas po mieście, opowiadając nam o architekturze i ciekawostkach związanych z Genuą. Nazajutrz czekała nas moc atrakcji: pociągiem pojechaliśmy wzdłuż liguryjskiego wybrzeża do miasteczka Camogli, gdzie czekał nas rejs statkiem do opactwa San Fruttuoso, położonego malowniczo na plaży ukrytej wśród skał. Następnie popłynęliśmy do Portofino, a rejs zakończyliśmy w Santa Margherita Ligure, gdzie spacerowaliśmy po najdłuższym dywanie świata liczącym 6,5 km. Kolejnego dnia wybraliśmy się do genueńskiego oceanarium, które jest drugie co do wielkości w Europie. Tam zobaczyliśmy jak wygląda karmienie rekinów, mogliśmy dotykać płaszczki i podziwialiśmy akrobatyczne występy delfinów. W sobotę wybraliśmy się na spacer promenadą imienia Anity Garibaldi, gdzie mieściły się tablice upamiętniające pobyt Józefa Piłsudskiego i Marii Konopnickiej w Nervi, dawnym uzdrowisku, dziś dzielnicy Genui. Spacer zakończyliśmy w ogrodach Nervi podziwiając okazałe rozarium. Po weekendzie, w poniedziałek wszyscy uczniowie brali udział w lekcjach do godziny 13, a popołudnie spędziliśmy na plaży w okolicy pomnika upamiętniającego Wyprawę Tysiąca pod dowództwem Garibaldiego. Wieczorem wzięliśmy udział w  imprezie pożegnalnej, która miała miejsce w szkole. Po szkolnej dyskotece poszliśmy do Castelletto, dzielnicy  z której można podziwiać widok na port i całą Genuę.  Następnego dnia zagraliśmy rewanżowy mecz siatkówki. Po obiedzie, o godzinie 15 opuściliśmy naszych włoskich przyjaciół i bajeczne liguryjskie pejzaże, aby udać się z Genui na lotnisko w Bergamo.

Dziękujemy za wspaniały tydzień i do zobaczenia!

Wymiana z Genuą: witamy uczniów z Włoch!

We wtorek 4 kwietnia reprezentacja naszego Liceum powitała grupę uczniów z Genui.

Dzięki dbałości o detale i starannym przygotowaniom było o nas głośno nawet na stronie lotniska! https://twitter.com/KrakowAirport/status/849258676175155201

Wymianę rozpoczęliśmy od wpólnego spaceru po Krakowie. Przed nami jeszcze wiele atrakcji.

Życzymy naszym nowym włoskim przyjaciołom miłego pobytu!

Wymiana z Liceo di M.Gioiado w Piacenzie - 6-11.03.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 6 – 11 marca 2017 roku pod opieką prof. Grzegorza Harabasza i prof. Wojciecha Raka wyruszyliśmy na wymianę do włoskiej miejscowości Piacenzy.

W poniedziałek 6 marca z rana wszyscy przybyliśmy na lotnisko, by dzielnie stawić czoła trudom podróży. Sama w sobie nie trwała zbyt długo – półtorej godziny w samolocie, chwilka w autokarze... i oto staliśmy już na miejscu, czyli przed gmachem Liceo di M.Gioia, romantycznie usytuowanego nieopodal słynnego Palazzo Farnese.

Na miejscu czekali na nas obiecani Włosi. Po krótkim poczęstunku i oględnym zapoznaniu udaliśmy się do domów przypisanych nam rodzin, by posilić się, wypakować i zacisnąć więzy.

Drugi dzień wymiany upłynął nam głównie w Mantui, gdzie mieliśmy możliwość podziwiać Palazzo Te, zespół pałacowy utrzymany w stylu manierystycznym. Powstał on w wieku XVI  na rozkaz Fryderyka II Gonzagi i dzięki uprzejmości Giulio Romano, architekta niezwykle wprawnego w swej sztuce. Po dokładnym obejrzeniu centrum samej Mantui, powróciliśmy do Piacenzy, by tam spędzić wieczór w towarzystwie włoskich kolegów i koleżanek.

W środę nadrabialiśmy zaległości w szkole, destylując alkohol z wina
i wspólnie filozofując. Obejrzeliśmy też bardzo dokładnie Piacenzę i odbyliśmy spotkanie z samym  burmistrzem miasta.

Gwoździem programu okazała się czwartkowa wycieczka do Mediolanu.
W galerii Pinacoteca di Brera mieliśmy okazję zobaczyć chociażby Il bacio, najsłynniejszy obraz Francesco Hayeza.

Ostatniego dnia wycieczki zwiedziliśmy ów tajemniczy Palazzo Farnese, pamiątkę rządów nad Piacenzą księcia Ottavio Farnese. Po południu udaliśmy się do Rivergaro. Na cześć i chwałę dawnym bohaterom, w piękny słoneczny dzień, zrekonstruowaliśmy pamiętną bitwę Rzymian z Kartagińczykami nad Trebią. Na szczęście dla wojsk punickich, historia postanowiła łaskawie się powtórzyć. 2:0 dla Kartaginy!

Po bitwie udaliśmy się na pożegnalną kolację, by w ten sposób uczcić
i podsumować minione kilka dni.  Dnia 11 marca rano żegnaliśmy się z Włochami wylewnie, ale niezbyt rzewnie – jeszcze w tym miesiącu zobaczymy się znów! Non vedo l’ora!

Tekst: Sara Kolańska klasa 2h3

Wymiana z Weroną - październik 2016

WYMIANA Z WERONĄ

Opiekunowie: mgr Paulina Leśniak, mgr Katarzyna Borejczuk

6 października 2016 roku, my, uczniowie klas drugich i trzecich z VI LO stawiliśmy się na lotnisku w Balicach, aby udać się w niezwykłą i czarującą podróż do Werony. Po prawie dwugodzinnym locie dotarliśmy do Mediolanu, skąd odebrały nas nauczycielki z Liceo Linguistico Niccolò Copernico w Weronie. Wraz z nimi pojechaliśmy do magicznego miasta miłości najsłynniejszych kochanków - Romea i Julii. Tam, przed gmachem szkoły czekali nasi gospodarze, z którymi udaliśmy się do domów.

Kolejny dzień zaczęliśmy od zwiedzania jednego z największych rzymskich amfiteatrów - Areny oraz bazyliki San Zeno Maggiore uważanej za jedno z największych osiągnięć architektury romańskiej we Włoszech. Atrakcji, które zaplanowała dla nas profesor Cristina było tak dużo, że nie sposób ich wszystkich opisać! Po intensywnym zwiedzaniu włoscy przyjaciele zabrali nas do domów.

W sobotę rano pojechaliśmy do liceum, aby zobaczyć jak funkcjonuje tamtejsza szkoła. Dla nas, uczniów polskich szkół, może być to troszeczkę dziwne, ale Włosi chodzą do szkoły od poniedziałku do soboty! Tuż po zakończeniu lekcji wróciliśmy do swoich rodzin, aby przygotować się do organizowanego w pobliskiej miejscowości Soave festiwalu czekolady. Kosztowanie różnorodnych wyrobów cukierniczych było doskonałym przeżyciem dla koneserów czekolady oraz jej przeciwników, ponieważ tam każdy znalazł coś dla siebie. Następnie rozjechaliśmy się do swoich domów i tam zostaliśmy aż do poniedziałku.

Sobotni wieczór jak i niedziela dla wszystkich wyglądały inaczej. Niektórzy spędzili czas ze swoimi włoskimi rodzinami zwiedzając Weronę i okolice, oglądając Piratów z Karaibów czy grając w Monopol, inni zrobili sobie karaoke, a jeszcze inni poszli na imprezę urodzinową.

W poniedziałek pojechaliśmy pociągiem do Wenecji. Najbardziej spodobały nam się kręte i wąskie uliczki, a także Canal Grande, po którym mieliśmy okazję płynąć gondolą. Po spożyciu posiłków w klimatycznych restauracjach i czasie wolnym zwiedzaliśmy Bazylikę św. Marka. Z tarasu widokowego świątyni mieliśmy nieziemski widok na położony poniżej plac oraz całe miasto. Następnie wpadliśmy w szał zakupów na jednej z najbardziej turystycznych ulic Wenecji. Po pełnym atrakcji dniu, zmęczeni wróciliśmy do Werony.

Kolejnego dnia wraz z włoskimi uczestnikami wymiany, wybraliśmy się nad piękne i malownicze jezioro Garda. Przed relaksem na piaszczystej plaży zwiedziliśmy urokliwie położoną miejscowość Sirmione, do której jedyne wejście prowadzi przez bramę robiącego ogromne wrażenie zamku należącego do rodu Scaligerich. Miasto dało się poznać jako bardzo turystyczne, dzięki czemu wzbogaciliśmy się w wiele ciekawych pamiątek. Tego samego dnia zwiedziliśmy także pozostałości jednej z największych rzymskich posiadłości określanych jako Grotte di Catullo.

W środę udaliśmy się do Mantui, aby w średniowiecznym klimacie zwiedzić między innymi Palazzo Ducale. Zauroczeni tą budowlą zwiedziliśmy również Palazzo Te pełen prześlicznych fresków. Koniec tego owocnego dnia część z nas spędziła nad jeziorem, podczas gdy reszta uczniów robiła ostatnie zakupy. Wieczorem, już w Weronie, spotkaliśmy się wszyscy na włoskiej kolacji. Taneczną integracją wprowadziliśmy się w klimat pożegnania. Po takim spotkaniu, zżyci ze sobą, mieliśmy jeszcze większy problem z opuszczeniem cudownej Italii. Nie mówimy żegnajcie, ale do widzenia! Do zobaczenia w Krakowie!

Swoje wrażenia spisały: Karolina Chyb oraz Adrianna Baran (klasa 2c )

Wymiana z Saragossą - wrzesień 2016

Zapraszamy do galerii zdjęć

W drugim tygodniu września bieżącego roku, gościliśmy w progach naszej szkoły grupę młodzieży z Saragossy, ze szkoły „Sagrado Corazón”.

W ramach międzynarodowej szkolnej wymiany, uczniowie hiszpańscy wraz towarzyszącymi im opiekunami mieli okazję poznać nasze piękne miasto oraz podziwiać  atrakcje  naszego regionu. Wspólnie z naszymi Gośćmi udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Frankówki. Zwiedziliśmy miasto Nowy Wiśnicz oraz odwiedziliśmy dom, w którym mieszkał Jan Matejko. Wyprawę tą zakończyliśmy wspólnym lepieniem pierogów oraz biesiadowaniem przy ognisku, z tradycyjnymi kiełbaskami, pieczonymi przez każdego z uczestników. Podczas  tygodniowej wizyty, młodzież hiszpańska zwiedziła również Kopalnię Soli w Wieliczce, Obóz Koncentracyjny w Oświęcimiu, Wawel, Sukiennice oraz Wieżę Mariacką, skąd nasi Goście mogli podziwiać piękną panoramę  Krakowa i okolic.

Spędziliśmy wspólnie wiele miłych i niezapomnianych chwil,  mamy nadzieję, że zawiązane przyjaźnie przetrwają próbę czasu i że spotkamy się ponownie.

Organizatorzy:

Anna Kwiecińska-Chmiel

Magdalena Śmigasiewicz

Rok szkolny 2015/2016

Wyprawa na Filipiny

Zapraszamy do galerii zdjęć

W drugiej połowie maja 2016 roku, trzynastoosobowa grupa uczniów wyruszyła w dziewiętnastogodzinny lot do Manili na Filipinach. Towarzyszyły im pani Aneta Wojtaszek, nauczyciel języka francuskiego, organizator wyprawy oraz pani wicedyrektor Iwona Fedan. Stroną zapraszającą było Lycée International de Manille, a dokładnie Chrystelle Capdecomme, nauczycielka języka francuskiego i filozofii, która dwa lata temu odbywała w VI LO staż pedagogiczny.

Niniejszym rozpoczynamy cykl zdjęć z kolejnych etapów naszej podróży.

Wymiana z Francją

To już czwarta wizyta uczniów VI Liceum w Fontainbleau we Francji. To urocze miejsce nieopodal Paryża zachwyciło po raz kolejny. Nie tylko zwiedzanie Paryża i uroczego Fontainbleau zapadło nam wszystkim w pamięci, ale także zapach croissant’ów, smak serów, ale przede wszystkim uśmiech który nie gasł podczas tego pobytu. Zawiązały się znajomości  trwałe i pełne pozytywnych emocji. Uczniowie z Francji przywieźli z kolei do Krakowa mnóstwo pozytywnej energii i chęci poznania polskiej kultury i obyczajowości. Przełom marca i kwietnia okazał się być wymarzonym czasem do zwiedzania obu krajów, bo pogoda była dla nas łaskawa, a cała wymiana była z pewnością najsłodszą do tej pory.

Zapraszamy do udziału w tej wymianie w przyszłym roku szkolnym!

Wymiana międzynarodowa VI LO w Krakowie i Liceum Sainte-Marie des Champs w Tuluzie 9.02 – 16.02.2016.

Zapraszamy do galerii zdjęć

Zakończyła się wspaniała przygoda, o niezaprzeczalnych walorach edukacyjnych i poznawczych, jaką była wizyta w Tuluzie. Uczniowie powrócili do Polski pełni nowych wrażeń i przeświadczeni, że nie jest to definitywny koniec tej przygody, a zawarte przyjaźnie przetrwają próbę czasu i odległości.

Celem każdej wymiany jest poznanie – ludzi, kultury i miejsca, a także wymiana doświadczeń i informacji oraz sprostanie stawianym wymaganiom językowym, reprezentacyjnym i organizacyjnym. I tym razem udało się zrealizować wszystkie założenia, otwierając jednocześnie drogę do pełnego odkrycia piękna regionów francuskich, ich zabytków, sztuki, jak i miejsc niezwiązanych z tradycyjnymi szlakami turystycznymi – ulubionych kawiarenek, małych i tchnących spokojem sklepików, pełnych fiołkowych kosmetyków i słodyczy, czy miejsc odpoczynku młodzieży francuskiej.

Gdy grupa młodzieży polskiej lądowała na lotnisku Tuluza-Blagnac, stres przed poznaniem nowych ludzi, pozornie zupełnie odmiennych od nich i odległych, mieszał się z chęcią doświadczenia innej kultury i obyczajowości. Obawy okazały się nieuzasadnione, ponieważ grupa francuska swoją otwartością i uśmiechem starała się ułatwić aklimatyzację, jednocześnie przybliżając realia życia codziennego oraz ukazując piękno swojej urokliwej miejscowości, nazywanej „la ville rose” – różowym miastem (ze względu na dużą ilość budynków zbudowanych z czerwonej cegły). To położone w południowo-zachodniej Francji, miasto jest skupiskiem katedr i kościołów, a także ważnym ośrodkiem kulturalnym i naukowym – o czym uczniowie mieli się wkrótce przekonać.

Główne punkty programu pobytu młodzieży polskiej we Francji:

9 lutego - We wtorek podekscytowana grupa młodych ludzi z VI Liceum im. Adama Mickiewicza w Krakowie zebrała się na lotnisku Kraków-Balice, aby rozpocząć swoją tygodniową wyprawę. Na pokładzie samolotu linii Brussels Airlines przeleciała do Brukseli, aby następnie udać się już do właściwego miejsca pobytu – Tuluzy. Po długiej i męczącej podróży, licealiści mogli w końcu spotkać się z rodzinami francuskimi i, pomimo późnej godziny oraz zacinającego deszczu, z ożywieniem opowiedzieć o dotychczasowych wrażeniach.

10 lutego – Po ciepłym przywitaniu przez dyrekcję liceum, nadszedł czas na polsko-francuskie zwiedzanie miasta. Polscy uczniowie wraz z towarzyszącymi im nauczycielkami i korespondentami mieli okazję zobaczenia i zwiedzenia klasztoru Św. Szczepana, mostu Pont Neuf czy ratusza, mieszczącego się przy placu du Capitole – bezsprzecznych symboli miasta. O każdym z wymienionych zabytków, a także innych odwiedzanych miejscach, opowiadali uczniowie francuskiej szkoły, czytając uprzednio przygotowane notatki w języku francuskim i rosyjskim, co spotkało się z gorącą aprobatą młodzieży polskiej. Po przejściu zaplanowanej na środę trasy, uczniowie z Polski mieli czas wolny, który spędzili ze swoimi korespondentami.

11 lutego – Rankiem polską grupę czekała specjalnie przygotowana lekcja pt. „Zdobywanie kosmosu przez Rosjan” przeprowadzona przez specjalistę przedsiębiorstwa AIRBUS. Dzięki polskiemu tłumaczeniu wykład był również jasny dla uczniów nieuczących się języka francuskiego. Po godzinnym wprowadzeniu w tajniki tematu, nadszedł czas na zwiedzanie liceum, niewielkiej prywatnej szkoły o prawdziwie francuskim, spokojnym charakterze. Następnie grupa polska udała się do słynnego Kosmicznego Miasteczka, czyli miejsca, w którym można dowiedzieć się wszystkiego o lotach kosmicznych i kosmosie. 55 metrowa rakieta „Ariane V”, możliwość „nauczenia się” księżycowego chodu i niezwykłe planetarium nie były jedynymi atrakcjami tego pełnego turystów miejsca. Po powrocie do szkoły uczniów polskich odebrali ich francuscy korespondenci, którzy skończyli już swoje lekcje.

12 lutego – W piątek uczniowie polscy mieli okazję poznania trybu nauki we Francji, ponieważ uczestniczyli w dwóch pierwszych lekcjach swoich korespondentów. Nie obyło się bez zaskoczeń nad sposobem oceniania i długością zajęć oraz rozmieszczeniem przerw pomiędzy lekcjami – a raczej ich brakiem, zastąpionym godzinnym ustępem czasu, w którym Francuzi jedzą posiłek porównywalny rozmiarami do polskiego obiadu. Po lekcjach polska część wymiany udała się na ponowne zwiedzanie miasta, poznając inne zakątki Tuluzy – z bazyliką Św. Saturnina (wpisaną na listę UNESCO) włącznie. Wyczerpana kilkugodzinną eskapadą grupa powróciła do liceum, by obejrzeć specjalnie przygotowany dla niej spektakl w języku francuskim i rosyjskim „Czechow-Molier”, mając do dyspozycji także tłumaczenie na język polski w formie papierowej. Burzę oklasków i przyjaznych uśmiechów wywołało wystąpienie jednego z Francuzów, który zapowiedział przedstawienie również po polsku. Krótkie, ale zabawne i dobrze przygotowane wystąpienie zwieńczył poczęstunek przygotowany przez francuskich rówieśników. Wśród zwyczajnych przekąsek odnaleźć można było także specjały rosyjskiej kuchni – m.in. suszki i kwas chlebowy. Po pełnym wrażeń dniu, uczniowie polscy wrócili ze swoimi korespondentami do domów, gdzie oczekiwały już francuskie rodziny, by wspólnie zasiąść do tradycyjnej, wpisanej w każdy dzień kolacji, uważanej tutaj za właściwy obiad.

13/14 lutego – Dni spędzone w rodzinach francuskich.

15 lutego – Grupa polsko-francuska spotkała się rankiem przy liceum w Tuluzie, by następnie udać się autokarem do Carcassonne – jednej z największych atrakcji w tej okolicy, jak i całej Francji. Owo tajemnicze i pełne legend miasto przecina rzeka Aude, która oddziela zabytkową część grodu od tej nowszej. Średniowieczna część Carcassonne składa się z dwóch części - la cité, czyli górnego warownego grodu i miasta dolnego (la ville basse). Całość otacza podwójny pas wałów obronnych i dwa pierścienie murów z bramami i barbakanami, które są zwieńczone 53 wieżami. Malownicze uliczki, gotycka architektura i potężne mury łączą się tutaj z restauracjami i sklepikami pełnymi turystów. Jest to miejsce wyjątkowej historii i wyjątkowych kontrastów, które zachwyca swoim ogromem i surowością. Po ekscytującym zwiedzaniu i wypełnieniu krótkiego quizu przygotowanego przez polsko-francuskich nauczycieli, uczniowie mieli czas wolny, który spędzili wraz ze swoimi korespondentami. Był to ostatni dzień pobytu we Francji, więc wszyscy starali się go uczcić w wyjątkowy sposób – niektórzy uczestnicząc w wieczorku polskim (po uprzednim zapisie), a inni kameralnie, w domach francuskich rodzin, wymieniając ostatnie, czułe zdania z niektórymi członkami.

16 lutego – Wczesnym rankiem rodziny francuskie odwiozły polskich korespondentów na lotnisko, gdzie grupy pożegnały się, nie kryjąc przy tym łez, ale i uśmiechając się na wspomnienie minionego tygodnia i zachowanych wspomnień, będąc również świadomym ponownego spotkania w Polsce. Pełna nadziei grupa polskich uczniów i jej opiekunki wsiadły na pokład samolotu. Przesiadając się w Brukseli, dolecieli w końcu bezpiecznie do Krakowa.

Rezultaty wymiany:

• Poznanie bogactwa historii, kultury, tradycji, zabytków Francji;

• Propagowanie szacunku dla innych kultur;

• Poznanie zwyczajów, obyczajów szkolnych francuskich uczniów;

• Rozwijanie kompetencji językowych poprzez komunikację w języku angielskim, rosyjskim i francuskim;

• Poznanie interkulturowe, wymiana informacji i wzajemnych doświadczeń.

ERASMUS + - PROJEKT NITOK

W dniach 4-9 października uczniowie naszej Szkoły brali udział w projekcie NITOK programu Erasmus +. NITOK to skrót od: National Identity and Tolerance in Olofstrom and Krakow. Głównymi tematami projektu są szeroko pojęta tożsamość narodowa i tolerancja.

W czasie trwania projektu uczniowie VI LO oraz Nordenbergsskolan z Olofstrom ze Szwecji,  uczestniczyli w wyjazdach do Wieliczki, Oświęcimia, grach miejskich i wyjściach do muzeum. Szwedzi  poznawali polską kulturę i historię, a Polacy w kwietniu będą mieli okazję zapoznać się z kulturą Szwecji. Wszystko to po to by podczas projektu odpowiedzieć sobie na pytania -  kim jesteśmy, jak tolerancja lub jej brak mogą wpływać na tożsamość jednostki i jak żyć we współczesnym świecie – tak kosmopolitycznym z jednej a pełnym obaw i ksenofobii z drugiej strony.

Koordynacja projektu: Anna Eastwood, Justyna Wieczorek

JESIEŃ W DANII

czyli relacja z rewizyty uczniów VI LO w Sorø Akademi

W niedzielę 27 września podekscytowani i niecierpliwi stawiliśmy się na zbiórkę pod gmachem VI LO, aby o godzinie 22 wyjechać w stronę Danii. Po długiej i nieprzespanej nocy w autokarze, wsiedliśmy na prom w niemieckim mieście Rostok. Po przeprawie promowej i dojechaniu do miasteczka Sorø, zrobiliśmy sobie krótki spacer po terenie Akademii, podziwiając jej rozległe tereny i jezioro. Następnie pojechaliśmy do leśniczówki, która miała stać się naszym domem na najbliższy tydzień, żeby się rozpakować i odpocząć. Po niewielkich nieporozumieniach, przydzieleni każdy do swojego pokoju, z niecierpliwością podsycaną burczeniem brzuchów czekaliśmy na przyjazd Duńczyków, którzy uraczyli nas wspaniałą kolacją.

We wtorek, po przygotowaniu pysznych lunchów w akademii wyruszyliśmy do Kopenhagi. W zwiedzaniu oraz rejsie wzdłuż kanałów stolicy towarzyszyła nam niewiarygodnie idealna pogoda, która dopisywała od początku do końca naszej wizyty w Skandynawii. W stolicy zobaczyliśmy wszystkie charakterystyczne dla tego miasta miejsca, takie jak: parlament, pałac królowej Małgorzaty II, jej strażników, operę, syrenkę, a także nowo wybudowaną bibliotekę Black Diamond oraz liczne katedry. Wieczorem, spotkaliśmy się z Duńczykami, aby zobaczyć jak wyglądają kwatery uczniów Akademii, a także miło spędzić czas spacerując i patrząc w gwiazdy.

Środa była dniem poświęconym tylko zwiedzaniu Akademii. Jeśli chodzi o jej teren, to jest czego pozazdrościć. Po wizycie w niesamowitym Muzeum Instrumentów Fizycznych, poszliśmy do Centrum Naukowego, które każdemu zaparło dech w piersiach. Otoczeni przez nowinki techniczne takie jak: drukarki i skanery 3D, symulatory lotów, czy Komorę Wilsona czyli urządzenie pokazujące promieniowanie kosmiczne, byliśmy oszołomieni. Później, po lunchu w akademickiej stołówce, zwiedzaliśmy także inne budynki takie jak średniowieczny kościół, starą bibliotekę oraz sale w głównym budynku szkolnym. W ciągu dnia mieliśmy też czas na spacer po miasteczku Sorø oraz zwiedzanie tamtejszego muzeum sztuki. Po krótkim odpoczynku i posiłku w leśniczówce wróciliśmy na teren Akademii, aby nauczyć się jej tradycyjnego tańca Les Lanciers. Opanowawszy trzy z  jego części, zmęczeni, ale dumni z siebie mogliśmy się poczuć jak prawdziwi uczniowie Sorø Akademi.

Kolejny dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie dawnej stolicy Danii – Roskilde. Zobaczyliśmy niesamowitą katedrę, która jest miejscem pochówku większości królów i królowych duńskich. Następnie,  spacerując po pięknym mieście, poszliśmy do Muzeum Łodzi Wikingów. Tego samego dnia, udaliśmy się na uroczystą kolację z Rektorem Akademii. Niestety był to ostatni raz kiedy mieliśmy możliwość porozmawiania z Duńczykami, i choć obiecaliśmy utrzymywać kontakt przez Internet  i tak trudno było nam się rozstać.

Piątek upłynął pod znakiem zamków północy. Pojechaliśmy do miasta Helsingor, gdzie zwiedziliśmy niesamowity zamek Hamleta – Kronborg. Następnie, promem udaliśmy się do położonego w Szwecji Helsingborg, po drugiej stronie cieśniny. Z bliźniaczego zamku pozostały niestety tylko ruiny, ale i tak widok ze szczytu jego wieży był niezapomniany. Na koniec zwiedziliśmy zamek Frederiksborg w Hillerod, gdzie udaliśmy się na spacer po jego malowniczych ogrodach, niektórzy nawet wykąpali się w fontannie. Wszystkie zamki zrobiły na naszej grupie niezapomniane wrażenie i wiele osób przyznało, że był to ich ulubiony dzień wyjazdu.

Do Krakowa, przy dźwiękach  utworu „Don’t worry, be happy”, powróciliśmy bardzo zmęczeni, jednak zadowoleni z wycieczki oraz smutni, że musieliśmy opuścić ten niesamowity kraj. Bogatsi o niezapomniane przeżycia i cudowne wspomnienia wróciliśmy do rzeczywistości.

Uczennice klasy 2a1: Izabela Zientarska i Julia Musiał

Obóz językowy w Salamance 2015

Hace dos semanas clases 2h1 y 2h2 estuvieron en Salamanca. Nuestra aventura empezó el 8 de octubre de un paseo por Madrid. Para algunos esa fue la primera vez en España.

En Salamanca pasamos allí 8 días maravillosos. Por las mañanas teníamos  clases de español. Luego la escuela „Mester” nos organizaba el tiempo (excursiones, talleres de arte o historia, cocina mediterránea, curso de salsa/sevillanas). Aparte de Salamanca visitamos Segovia y Ávila. Comimos diversas tapas españolas, paella, chocolate con churros y unos platos españoles más. Total que regresabamos agotados a nuestras habitaciones hacia las 9 de la tarde. Pero no sentimos tanto el cansancio.
Salamanca resultó una ciudad con encanto. A todo el mundo le gustó y algunos ya decidieron a estudiar allí. Paseando por la capital de Castilla y León teníamos la sensación de que la ciudad se parecía un poquitín a Cracovia, pero claro, no se debería comparar el  estilo plateresco, que dominaba en casi cada edificio, con la arquitectura de Polonia. La única cosa que podríamos comparar es la Plaza Mayor. Por qué? Mirad…

Al fin y al cabo guardaremos nuestros recuerdos para siempre y ¡la aventura con el español todavía sigue!

Rok szkolny 2014/2015

Klasy 0H1 oraz 0H2 na kursie językowym w Salamance - 04.2015 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W kwietniu 2015  uczniowie klas 0H1 oraz 0H2 uczestniczyli w  kursie językowym w Salamance, pod opieką p. Magdaleny Śmigasiewicz, p. Pawła Przybyły oraz p. Anny Kwiecińskiej- Chmiel. Uczniowie spędzili tydzień w Hiszpanii ucząc się języka hiszpańskiego oraz poznając kulturę, obyczaje i tradycje hiszpańskie.

Wymiana z Saragossą – 9-16.04.2015 r.

Klasy pierwsze 1H1oraz 1H2, jedynej w swoim rodzaju sekcji hiszpańskiej udały się na wymianę do Saragossy w dniach od 9 do 16 kwietnia 2015, by poznać sekrety tego pięknego miasta. Zmagaliśmy się zarówno z różnicami kulturowymi, jak i z barierami językowymi.

W ciągu tego tygodnia, zawierając międzynarodowe przyjaźnie, poznając kuchnie, historie
i tradycje naszych przyjaciół, udało nam się zniszczyć dzielące nas granice!

Podczas wymiany młodzież hiszpańska starała się organizować wolny czas zgodnie z naszymi zainteresowaniami. Już w piątek mieliśmy okazje poznać się z nimi nieco bliżej podczas Fiesty. Podczas kolejnych dni każdy z nas spędzał czas inaczej. Niektórzy w galerii handlowej - największej w Europie, w której oprócz robienia zakupów, mogliśmy uprawiać wspinaczkę, serfować, bądź pływać łódką po pobliskich stawach. Kilkoro z nas spędziło wolne chwile z rodzinami, zwiedzając Saragossę i jej muzea. Warte uwagi było zwłaszcza Muzeum Goi, w którym można było podziwiać słynne grafiki malarza. Reszta z nas - poza miastem, odwiedzając okoliczne zabytki takie jak Monasterio de la Piedra, Alquezar lub w katalońskich kurortach. Niezwykle ciekawe było też przedpołudnie spędzone na lekcjach hiszpańskich, gdzie mogliśmy zobaczyć jak wyglądają zajęcia i brać w nich czynny udział. W ciągu kolejnych dni zwiedzaliśmy muzułmańską część miasta w tym częściowo zachowany pałac Aljafería oraz imponującą bazylikę La Seo. Na wspólnej wycieczce w Pirenejach widzieliśmy średniowieczny klasztor San Juan de la Peña. Ostatniego dnia mogliśmy zobaczyć El Pilar, główną katedrę miasta związaną z legendą o Maryi, którą zobaczył na słupie apostoł Jakub.

Dzięki tej tygodniowej przygodzie mamy mnóstwo wspomnień, które na długo pozostaną
w naszej pamięci. A nasi przyjaciele, przyjeżdżają do nas już we wrześniu. Czekamy
z niecierpliwością!

Kalina Dębska1H2, Karolina Kwietniowska 1H2, Patryk Międlar 1H1

Wymiana z Regino Gymnasium w Prüm - 21-28.04.2015

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 21-28.04.2015 grupa uczniów VI LO pod opieka prof. Mach i prof. Kudyby gościła w Regino Gymnasium w  Prüm. To nasza pierwsza wymiana z tą szkołą. Pobyt w Niemczech podobał się uczniom, co pokazują zdjęcia:)

Pod koniec maja spodziewamy się rewizyty:)

Wymiana z Francją - Fontainebleau

Zapraszamy do galerii zdjęć

Właśnie wróciła z Paryża i Fontainebleau grupa 19 zachwyconych uczniów naszego liceum wraz z równie zachwyconymi organizatorkami wymiany, panią Anetą Wojtaszek i panią Izabelą Żelazną.

Zwiedziliśmy najpiękniejsze zakątki ( Montmartre,Marais,Quartier Latin,Ile de la Cite, Ile Saint-Louis)  i muzea Paryża (Louvre, Musee d'Orsay, Musee Marmottan, Bibliotheque Polonaise i Musee Adam Mickiewicz).

W prawdziwie letniej pogodzie przemierzaliśmy Paryż pod opieką francuskich przewodników i organizatorów, delektując się kameralnym i pełnym artystycznych smaczków oprowadzeniem nas po Luwrze i Musee d'Orsay.

Urzekło nas wszystko....Bogaty, pełen atrakcji architektonicznych, program zwiedzania, towarzystwo, pogoda i, co we Francji zupełnie naturalne, kuchnia.

Bardzo dziękujemy uczniom za WZOROWĄ postawę i kulturę osobistą. Dziękujemy rodzicom naszych uczniów za wspaniałe podjęcie młodzieży z Francji.

Wymiana polsko-francuska Kraków - Fontainebleau 19-26 marca 2015 r.

Wymiana polsko-francuska, Kraków - Fontainebleau. W dniach od 19-26 marca gościliśmy dziewiętnastu uczniów z Lycee International Francois I er wraz z dwoma opiekunami, nauczycielami historii sztuki: Philippe Gombart i Eddy da Silva.

Program pobytu obejmował zwiedzanie zabytków Krakowa, dzielnicy Kazimierz, Muzeum w Oświęcimiu oraz wspólny wyjazd do Zakopanego. Goście z Francji wyjechali zauroczeni Krakowem, ludźmi i polską kuchnią!

Szkolny wyjazd na kurs językowy SOL w Barnstaple

Zapraszamy do galerii zdjęć

W czasie ferii zimowych uczniowie naszej i trzech innych szkół wyjechali na tydzień do Anglii. Podróż była długa i mozolna, ale to co zastaliśmy na miejscu wynagrodziło nam w stu procentach bezsenną noc spędzoną w autokarze.

W ciągu dwóch pierwszych dni zwiedzaliśmy Londyn. Zobaczyliśmy, miedzy innymi, takie miejsca jak: Opactwo Westminsterskie i budynki parlamentu, Buckingham Palace, Trafalgar Square wraz z National Gallery , Oxford Street, Katedrę Św. Pawła, kładkę Millenium Bridge, teatr the Globe, park Kensington Gardens i pobliskie muzea: Science Museum oraz Natural History Museum. Rolę przewodników pełniły panie profesor Katarzyna Płaza oraz Iwona Ryż. Udany pobyt w stolicy Wielkiej Brytanii był jednak jedynie zapowiedzią czekającej nas przygody.

Z Londynu wyruszyliśmy na zachód, do Barnstaple. Jest to niewielkie, pełne uroku miasteczko, znajdujące się w hrabstwie Devon. Od pierwszych chwil miejsce to zaraziło nas dobrą energią płynącą od mieszkańców. Każdy z uczestników wycieczki spędził niezapomniane chwile u jednej z angielskich rodzin. Mogliśmy poznać angielską kulturę, nawiązać dobre znajomości oraz poprawić swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim. Te ostatnie w dużym stopniu pomogli nam rozwinąć nauczyciele ze szkoły Sharing One Language. Ich zapał do pracy, poczucie humoru i nieznane nam dotychczas metody nauczania mówienia, pozwoliły niejednemu z uczestników wycieczki przełamać się i zacząć swobodnie posługiwać się językiem angielskim. Podczas pobytu w Barnstaple zwiedziliśmy piękne przybrzeżne miasteczka hrabstwa Devon: Croyde, Lynton i Lynmouth, których historię poznaliśmy dzięki naszemu niezawodnemu przewodnikowi, Timowi. Trafiliśmy również do tradycyjnej fabryki szkła. Z kolei, w Eden Project, w Kornwalii, mogliśmy zobaczyć Las Równikowy zamknięty w szklarni i poczuć panująca w nim duszną atmosferę. Zaś w drodze powrotnej za oknami naszego autokaru zamajaczył tajemniczy kamienny krąg Stonehenge.

Wyjazd był rewelacyjny. Poznaliśmy lepiej nie tylko kulturę Anglii, ale i siebie nawzajem.

Tekst: Dominika Kapusta

Zdjęcia: Julia Stawiarz, Iwona Ryż

Nowa wymiana z Niemcami

W przygotowaniu jest kolejna wymiana młodzieżowa z Niemcami z nowym partnerem, szkołą z  Prüm. Miasteczko leży na południowym – zachodzie kraju w wakacyjnym regionie Eifel.

Za nami już pierwsze zebranie organizacyjne oraz warsztaty z animacji językowych przygotowane przez PNWM i przeznaczone dla organizatorów spotkań młodzieży.

Nasza szkoła współpracuje z PNWM już od ponad 15 lat. Młodzież biorąca udział w wymianach międzynarodowych otrzymuje od PNWM dofinansowanie do kosztów wymiany a nauczyciele merytoryczną i praktyczną pomoc. Za co serdecznie dziękujemy.

Uczniów zainteresowanych projektem zapraszamyJ

Zgłoszenia przyjmują : prof. Aleksandra Mach i prof. Agnieszka Kudyba

Wymiana z Danią - wrzesień 2014

God dag!

Jak co roku, już po raz dwudziesty, odbyła się wymiana między uczniami VI LO w Krakowie a rocznikiem zerowym z Akademii w Sorø.

Pierwszy raz mieliśmy okazje poznać duńskich uczniów 9.09 gdy wraz z trójką nauczycieli przylecieli do Krakowa.  Podczas niecałych sześciu dni w naszym mieście mieli okazje zobaczyć m.in. Wawel, kopalnię soli w Wieliczce czy obóz koncentracyjny w Auschwitz oraz inne must see podczas wizyty w Krakowie i okolicach.

W chwilach wolnych od zwiedzania też z pewnością się nie nudzili, bo uczniowie naszego liceum (klasa 2d i przyjaciele) zapełniali im wolny czas przy tym pokazując miasto od innej strony i integrując się.

Nie musieliśmy czekać długo bo już 28.09 25 uczniów naszego liceum pod opieką p. prof. Bożeny Arendt, p. prof. Marleny Maciejewskiej oraz p. prof. Tomasza Urbana udało się w 16-godzinną przeprawę do kraju Wikingów, wiecznej pochmurnej pogody i kawy po 20 złotych.

Zaraz po przyjeździe do leśniczówki zostaliśmy „gorąco” powitani przez Duńczyków, którzy ugościli nas tradycyjną kolacją (sznycle cieszyły się ogromnym powodzeniem, także przez kolejne cztery dni ;)).

Podczas pobytu plan był napięty i udało nam się zobaczyć wszystko to, co naprawdę warte zobaczenia.

Wtorek przywitał nas deszczem, ale my niestrudzenie poznawaliśmy uroki Kopenhagi. Zobaczyliśmy m.in. pałac rodziny królewskiej, port czy urocze stare miasto po czym popłynęliśmy łódką kopenhaskimi kanałami, co pokazało nam miasto od zupełnie nowej strony, zdecydowanie tej bardziej wietrznej.

Środa to tradycyjny dzień w Sorø, w którym zawierało się zwiedzanie imponujących obiektów na terenie Akademii, takich jak średniowieczny kościół, biblioteka, Muzeum Instrumentów Fizycznych czy budynki szkolne; zajęcia z doświadczeniami fizycznymi z duńskim nauczycielem; lunch w akademickiej stołówce i wiele innych. W ciągu dnia wybraliśmy się też do Zachodniozelandzkiego Muzeum Sztuki  w samym mieście.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy na wyprawę do Roskilde- dawnej stolicy Danii. Podczas całego dnia zobaczyliśmy Muzeum Wikingów (raczej łodzi Wikingów), przeszliśmy ulicami uroczego i spokojnego Roskilde czy w końcu zwiedziliśmy kolejne Muzeum Sztuki tym razem Współczesnej. W naszym planie znalazł się też spacer po bałtyckiej plaży oraz rzut oka na letnią rezydencję królowej Danii.

Tego samego dnia odbyła się uroczysta kolacja na której mieliśmy okazję poznać nowego rektora Akademii, który obiecał kontynuowanie wymian na kolejne lata (już Go lubimy).

Wietrzny piątek stał pod znakiem zamków. Udaliśmy się do miasta Helsingor w którym mogliśmy podziwiać otoczony fosami zamek Hamleta. Następnie po przeprawie promem do Szwecji, do bliźniaczego miasta Helsingborg mieliśmy chwilę na cieszenie się urokiem wąskich uliczek czy widoku na miasto i port z ruin tamtejszego zamku. Ostatnim punktem był wyjątkowo imponujący zamek Frederiksborg w Hillero. Ogromny budynek wypełniony przedmiotami sprzed 500 lat zrobi wrażenie na każdym.

Oczywiście ta wymiana to o wiele więcej niż tylko plan zwiedzania. Wszyscy świetnie bawiliśmy się tańcząc tradycyjny duński taniec Les Lanciers, czy nawet jedząc czekoladowe ciasto i mając do tego 2 litry mleka na 25 osób.  Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy że nie żałujemy niczego na tej wymianie i mieliśmy świetny czas więc chyba mogę powiedzieć w imieniu wszystkich:

Tak! (co nie znaczy „tak!” tylko „dziękujemy!” ;))

Wymiana ze szkołą Sagrado Corazón - wrzesień 2014

W minionym tygodniu już po raz siódmy gościliśmy w naszym Liceum grupę młodzieży z Saragossy ze szkoły „Sagrado Corazón” w ramach wymiany z Hiszpanią. Uczniowie wraz z towarzyszącymi im opiekunami uczestniczyli w zajęciach,  zwiedzali Kraków oraz podziwiali atrakcje naszego regionu. Między innymi w programie znalazła się wspólna wycieczka do Szczawnicy, spacer wąwozem Homole oraz  biesiada przy ognisku z tradycyjnymi pieczonymi kiełbaskami i oscypkami. Hiszpanie chwalili smaki Małopolski oraz zachwycali się pięknymi  krajobrazami. Spędziliśmy wspólnie bardzo intensywnie czas i nasza przyjaźń jeszcze mocniej się zacisnęła. Mamy nadzieję, że następna wymiana pomiędzy naszymi szkołami już wkrótce J