Rok szkolny 2016/2017






ZNAK W SZKOLE

Weronika Tupaj, autorka najlepszych tekstów w pierwszej edycji projektu Znak w Szkole, otrzymała pierwszą nagrodę, czyli wakacyjny, tygodniowy staż w Redakcji Miesięcznika Znak. Poniżej króciutka relacja zwyciężczyni. Chcielibyśmy również pogratulować i podziękować wszystkim uczestnikom projektu za zaangażowanie i ciekawe prace.

Zapraszamy do udziału w drugiej edycji projektu. Zgłoszenia przyjmujemy za pośrednictwem dziennika Librus.


Opiekunowie projektu
Iwona Ryż i Jakub Pstrąg

Na mapie Krakowa jest miejsce, w którym współtworzy się życie umysłowe Polski, jedząc przy tym pyszne obiady i pijąc fantastyczną kawę. Można przy tym dyskutować, recenzować, czytać nadesłane teksty, poprawiać błędy i obserwować bezbłędną pracę pomysłowych ludzi.

To miejsce istnieje również w rzeczywistości, co więcej, miałam okazję stać się na chwilę jego częścią. Redakcja miesięcznika „ZNAK”, bo o niej mowa, dzięki udziałowi VILO w programie „ZNAK w szkole” gościła mnie przez tydzień. Podczas stażu miałam okazję zobaczyć, jak powstaje ta niezwykła gazeta i jak powstaje niezwykły klimat związanego z nią środowiska. Mam nadzieję, że kiedyś dołączę do niego na stałe.

 

Weronika Tupaj

 


ZNAK W SZKOLE

Ostatnie spotkanie z cyklu Znak w Szkole poświęcone Islamofobiom odbyło się 11 kwietnia w VII Prywatnym Liceum w Krakowie. W roli eksperta wystąpił Konrad Pędziwiatr, autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych na temat etniczności i Islamu, a także adiunkt w Katedrze Studiów Europejskich Uniwersytetu Ekonomicznego. Dyskusja trwała bardzo długo, ze względu na żywe zainteresowanie uczniów tematem migracji w Europie. Grupa uczennic VI Liceum była jak zwykle świetnie przygotowana.

Koordynatorzy: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg

ZNAK W SZKOLE: STAŻ DLA WERONIKI TUPAJ I NAGRODA DLA MAŁGORZATY CIERLIK!

Serdecznie gratulujemy Weronice Tupaj i Małgorzacie Cierlik wyróżnień w projekcie Znak w Szkole. Weronika, przede wszystkim dzięki swoim doskonałym, dojrzałym artykułom, trafnym spostrzeżeniom oraz zaangażowaniu w dyskusje otrzymała nagrodę główną t.j. tygodniowy staż w Redakcji Miesięcznika Znak. Czekamy na jej relację. Małgorzata otrzymała nagrodę książkową za aktywny udział w spotkaniach, felietony, rzetelność i pracę włożoną w projekt. Wszystkim uczestniczkom pierwszej edycji, zwłaszcza Weronice i Małgorzacie, serdecznie dziękujemy i gratulujemy.

Jednocześnie zapraszamy wszystkich zainteresowanych dziennikarstwem i problemami społecznymi do udziału w kolejnej edycji projektu Znak w Szkole od września!

Koordynatorzy: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg

 

ZNAK W SZKOLE

Uczniów, którzy chcieliby dołączyć do międzyszkolnego klubu dyskusyjnego pod patronatem Miesięcznika Znak informujemy, że zwolniły się dwa miejsca w grupie naszego liceum. Pragniemy przypomnieć, że nagrodą za aktywny udział i pracę w projekcie, oprócz okazji do spotkania ciekawych ludzi ze świata nauki i kultury oraz poszerzenia swojej wiedzy, jest publikacja własnych tekstów na stronie internetowej Miesięcznika Znak, a także tygodniowy staż w redakcji.

Prosimy o kontakt!

Opiekunowie

p. Iwona Ryż, p. Jakub Pstrąg

 

 

ZNAK W SZKOLE


20 stycznia 2017 r. w VII Prywatnym LO im. Mikołaja Reja w Krakowie odbędzie się kolejne z serii spotkań klubu dyskusyjnego pod patronatem Miesięcznika Znak. Tym razem wykład, który wygłosi dr Paweł Boguszewski, pracownik Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Państwowej Akademii Nauk, oraz dyskusja z młodzieżą czterech krakowskich liceów poświęcone będą tematowi postępu moralnego.

Przypominamy, że szkolna grupa klubowiczów Znak w Szkole liczy obecnie 8 osób, zaś członkostwo i aktywna praca w zespole zostaną nagrodzone publikacją tekstów na stronie internetowej Miesięcznika Znak oraz tygodniowym letnim stażem w redakcji. Serdecznie zapraszamy zainteresowanych do przyłączenia się do nas (mamy 2 wolne miejsca).

Opiekunowie projektu
Iwona Ryż
Jakub Pstrąg



 

ZNAK W SZKOLE

Drugie spotkanie międzyszkolnego interdyscyplinarnego klubu dyskusyjnego Znak w Szkole odbędzie się o godzinie 10:00, 17 października w VII Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Spotkanie poprowadzą uczniowie naszej szkoły, a w roli gościa i eksperta wystąpi filozofka, psycholożka i wykładowczyni Mira Marcinów. Tym razem dyskutować będziemy o losie i statusie zwierząt w dzisiejszym świecie. Nasze rozważania oprzemy o trzy teksty publikowane w Miesięczniku Znak.

Zwierzęta

1.       Ty jesteś tym, Ze Zbigniewem Mikołejką rozmawia Justyna Siemienowicz, nr 720

2.       Krzysztof Kornas, Coraz bardziej człekokształtne małpy, nr 720

3.    Mira Marcinów, Schizofretki i kotpulsywni psychopaci, nr 720

 

Opiekunownie projektu: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg

 

ZNAK W SZKOLE

 

 

 

Rok Szkolny 2015/2016



ZNAK W SZKOLE

 

Pierwsze spotkanie z cyklu "ZNAK W SZKOLE" odbędzie się 25 maja, o godzinie 12:00 w VII Prywatnym Liceum im. Mikołaja Reja w Krakowie i będzie dotyczyło tematu: ciało.

Głównym gościem i ekspertem spotkania będzie wykładowca Uniwersytety Jagiellońskiego, dr hab. Bartłomiej Dobroczyński.

Zaś naszą dyskusję oprzemy o dwa teksty Miesięcznika Znak:

  1. Lęki współczesności: ciało – bóg i wróg, Z Bartłomiejem Dobroczyńskim rozmawia Olga Drenda, nr 694

  2. Katarzyna Pilorz, Ciało, duch, ruch, nr 674

Koordynatorzy: mgr Iwona Ryż, dr Jakub Pstrąg

Znak w szkole

 

 

ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W CYKLU SPOTKAŃ POD PATRONATEM MIESIĘCZNIKA ZNAK 


Drodzy Uczniowie,

Fundacja Edukacyjna im. J. S. Bandtkiego oraz redakcja miesięcznika Znak proponuje Wam udział w cyklu spotkań „Znak w szkole”. Poszukujemy 10 uczniów klas pierwszych lub drugich, którzy lubią czytać, dyskutować i spotykać ciekawych ludzi.

Celem przedsięwzięcia jest stworzenie przestrzeni dla dialogu szkolnego wokół pytań fundamentalnych dla zrozumienia naszej cywilizacji, która umożliwiłaby uczniom rzeczową wymianę poglądów oraz rozwijanie wybranych praktycznych umiejętności.

W zamierzeniu młodzież będzie pracować na tekstach drukowanych w miesięczniku Znak, które dostarczymy uczestnikom oraz uzupełnimy o niezbędny aparat krytyczny (pojęcia, zagadnienia, linki do innych tekstów, etc). Po lekturze oczekiwalibyśmy pytań, które, jako organizatorzy, przekazalibyśmy osobom zaproszonym do dyskusji. Oprócz regularnych spotkań (mamy nadzieję, że do końca bieżącego roku szkolnego udałoby się zorganizować co najmniej dwa) planujemy stworzenie strony internetowej z bazą danych (wykorzystywanych tekstów) oraz – na co bardzo liczymy – tekstami uczestników dotyczącymi poruszanych w czasie spotkań problemów.

Zainteresowanych uczniów prosimy o zgłoszenia i pytania do szkolnych koordynatorów projektu.

p. Iwona Ryż, p. Justyna Kobus


 




Discover Jiangsu 2015

 

Chiny, które odwiedziłam w lipcu w ramach programu Discover Jiansu, pozostawiły niezatarte wspomnienia. Podczas wyjazdu miałam okazję poznać nowych ludzi z wielu różnych krajów, z którymi nadal utrzymuję kontakt oraz kulturę diametralnie różną od wszystkiego co znam. Pierwszego dnia projektu zobaczyliśmy nowoczesny Szanghaj, potem pojechaliśmy do Suzhou, gdzie mieszkaliśmy w hotelu i chodziliśmy na zajęcia. Rano odbywały się lekcje chińskiego, po południu zaś mieliśmy zajęcia warsztatowe w grupach. Poznaliśmy elementy kaligrafii, szycia, tai-chi, tradycyjny taniec, a nawet szermierkę. To właśnie zajęcia związane z kulturą podobały mi się najbardziej, bo dzięki nim mogłam bardzo dokładnie poznać zwyczaje panujące w Chinach. Suzhou to dosyć biedna dzielnica. Na ulicach panuje straszny chaos. Choć samochody i skutery, które posiada prawie każdy, cały czas trąbią, tubylcy wydają się nie zwracać na nie uwagi. Ostatni dzień naszego pobytu spędziliśmy z chińskimi rodzinami. Wszyscy byli bardzo mili i niezwykle hojni. Co mnie zaskoczyło to to, że nieustannie robili nam zdjęcia. Kiedy przechodziliśmy ulicą wszyscy nas obserwowali, co było nieco śmieszne. Po tygodniu pojechaliśmy do Nanjing, gdzie głównie zwiedzaliśmy. Widzieliśmy muzeum olimpijskie, muzeum masakry nankińskiej, wiele ogrodów i świątyń. Kuchnia chińska, o której chciałabym wspomnieć, to dla Europejczyka nie lada przygoda – jak można się domyślać opiera się na ryżu trzy razy dziennie i jest bardzo dobra, choć po jakimś czasie niektórzy uczestnicy projektu zaczęli tęsknić za "normalnym" jedzeniem. Podsumowując, bardzo się cieszę, że mogłam odkryć Jiangsu, a także rozwinąć umiejętności posługiwania się zarówno językiem chińskim, jak i oczywiście angielskim.

Kornelia Król, klasa 2a1

Kornelia Król z dwujęzycznej klasy 1A1 spędzi wakacje w Chinach!

Wyjazd do Chin realizowany jest w ramach projektu „Discover Jiangsu – International Youth Leaders to China Cultural Immersion Program” w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. W programie zwiedzanie takich miejsc jak Shanghai, Suzhou, Nanjing oraz lekcje z zakresu kultury, kaligrafii, tańca, muzyki i sportu. Wszystkie koszty zakwaterowania, wyżywienia, transportu w Chinach, a także programu pokrywane są przez prowincję Jiangsu. Gratulujemy i zazdrościmy!