Współpraca z Izraelem

Relacja z wyjazdu do Izraela – 26.01-2.02.2019

W dniach 26.01. – 02.02.2019 grupa uczniów VILO wraz z Panem Dyrektorem oraz Profesorem Kowalskim wzięła udział w międzynarodowej wymianie ze szkołą w Izraelu.

Przez cztery dni korzystaliśmy z gościnności uczniów ze szkoły w Binyaminie, tym samym zacieśniając polsko-żydowskie więzy. W czasie pobytu w Izraelu mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasta, min.: Jerozolimę będącą miastem wielu religii, Betlejem – miejsce narodzin Jezusa czy Tel-Aviv kulturową stolicę Izraela, a także zabytki sięgające początków cywilizacji chrześcijańskiej, min.: świątynię w Magdali z czasów Jezusa, ruiny zamku Heroda w Masadzie oraz Ścianę Płaczu,  będącą pozostałością po Świątyni Salomona.

Ciekawym punktem programu okazał się Instytut Pamięci Ofiar Holokaustu Yad Vashem. W ogromnym i świetnie wyposażonym muzeum mogliśmy bliżej zapoznać się z losami Żydów w czasie II Wojny Światowej, posłuchać historii świadków tych zdarzeń.

Po pożegnaniu izraelskich kolegów wyruszyliśmy w drogę do Betlejem, gdzie spędziliśmy kolejne trzy dni. Miasto to znajduje się w Palestynie, więc podczas wyjazdu mieliśmy okazję zapoznać się z dwiema zupełnie odrębnymi kulturami – arabską i żydowską, czego ważnym elementem było próbowanie lokalnych potraw, np. ryby św. Piotra w Tyberiadzie czy pity z humusem jako przystawki do każdego dania.

Wyjazd bardzo wzbogacił nas kulturowo i pozwolił na rozpoczęcie międzynarodowych przyjaźni, które w przyszłości na pewno zaowocują.

Nicola Śliwińska 1F

 Rok szkolny 2016/2017

  Izrael 2017

W dniach od 11 – 18 lutego 2017 wraz z  uczniami z VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Reja pod opieką prof. Pawła Rogali wyruszyliśmy do Izraela na wyjazd turystyczno- integracyjny.

Pierwsze trzy dni spędziliśmy w Benjaminie zakwaterowani u rodzin izraelskich. Wzięliśmy udział w warsztatach szkolnych dot. komunikacji interpersonalnej, umiejętności słuchania, wrażliwości na innego człowieka. Następnie wyruszyliśmy wspólnie na wycieczkę do Tel-Awiwu, szukając śladów Bauhausu, a w Jaffie – starożytnej części miasta odbyliśmy spotkanie w Domu Pokoju Shimona Peresa z osobami, które zajmują się dialogiem izraelsko-palestyńskim. W kolejnym dniu wyruszyliśmy na wyprawę do pięknych jaskiń na północy Izraela w pobliżu granicy z Libanem, a następnie do Galilei gdzie zwiedziliśmy wiele miejsc związanych z działalnością Jezusa i odbyliśmy rejs łodzią po jeziorze Genezaret.

15 lutego z żalem opuściliśmy gościnną Benjaminę. Kontynuując naszą wyprawę udaliśmy się do Jerozolimy. Pierwszym punktem było zwiedzanie Yad Vashem – muzeum Holocaustu. Tam również odbyliśmy bardzo ciekawe warsztaty pt.”Uliczka żydowska” dowiadując się wiele o przedwojennej sytuacji Żydów w Polsce, potem odszukaliśmy nazwiska kilku Sprawiedliwych wśród Narodów Świata  w ogrodzie Yad Vashem i odczytaliśmy ich zasługi. Był to dzień pełen zadumy i refleksji.
Jerozolima zaskoczyła nas chłodem i deszczem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Góry Oliwnej  przez Drogę Krzyżową do Bazyliki Grobu Pańskiego. Po drodze zaglądając do mnóstwa ciekawych, starożytnych miejsc, poprzez plątaninę uliczek dotarliśmy do Dzielnicy Żydowskiej i pod Ścianę Płaczu.

W piątek wyruszyliśmy w kolejną podróż – tym razem na Pustynię Judzką aby zwiedzić fortecą i ruiny Pałacu Heroda na Masadzie. W Qumran – zwiedziliśmy miejsce odnalezienia zwojów Pisma Św. w tamtejszych jaskiniach. Dzień zakończyliśmy pobytem nad Morzem Martwym gdzie udało się nam zrobić tzw. „floating” na ekstremalnie zasolonych wodach Morza Martwego. Dziewczęta zaś zajęły się maseczkami z błota, które podobnie znakomicie działają na skórę.
W sobotę zdołaliśmy jeszcze przed odlotem spędzić ponad dwie godziny w Jerozolimie. Tym razem pogoda nam dopisała. Jerozolima pożegnała nas blaskiem słońca….
Za rok w Jerozolimie…… Szalom!

Powitanie w szkole w Benjaminie i zwyczajowa wymiana flag.

Spotkanie z Dyrekcją szkoły w Benjaminie. Pierwszy z lewej Dyrektor Szkoły Pan Asher Motzny.

Warsztaty integracyjne w szkole w Benjaminie.

Zabawa w „musical chairs” na podwórku podczas przerwy – bawiliśmy się razem.

Wspólne zajęcia sportowe w Benjaminie.

Dom Pokoju Shimona Peresa w Tel Awiwie-Jafie.

Zwiedzanie jaskiń w Roch Haniqra  na granicy  z Libanem.

Nasza szóstka z VI  na rejsie po Jeziorze Genezaret. Od lewej: Karol Augustyniak 2a1, prof. Ewa Lubińska, Zuzanna Kubal 1d, Katarzyna Ciepły1b, Iga Fasińska 1b, Barbara Boba 2b.

Załoga łodzi odegrała hymn Polski i wciągnęła polskąi izraelską banderę na maszt.

Spokojne tego dnia wody Jeziora Galilejskiego.

W Jerozolimie…

Tablica z nazwiskami Polaków – Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata w Yad Vashem w Jerozolimie.

Złota Jerozolima

Siedzę przy Bramie Jafy w Jerozolimie. Pomiędzy dzielnicą ormiańską a chrześcijańską.

Jerozolima, otoczona murem przez Sulejmana Wspaniałego, z ośmioma bramami doń wiodącymi, buduje swą równowagę dzieląc się na żydowską, chrześcijańską, ormiańską i muzułmańską.

Obserwuję przepływający tłum pijąc czarną herbatę z liśćmi świeżej mięty. Tak ją tu podają. Wzrok przyciąga stary Arab w kefiji (przez nas nazywanej arafatką), religijni Żydzi świętują szabat, księża szeleszczą sutannami, turyści poszukują pamiątek i dobrych ujęć, lokalny sprzedawca pcha mały trójkołowiec z zaopatrzeniem, nadciąga grupa pielgrzymów w jednakowych czapkach, piekarz niesie na głowie ogromną tacę z sezamowymi preclami. Mieszają się wyznania i habity zakonnic.

Kiedyś w tym miejscu siedział słynny poeta izraelski Jehuda Amichaj. W wierszu „Turyści” skarżył się, że tysiące lat historii miasta przesłaniają bieżące życie:

Kiedyś siedziałem na schodach przed bramą twierdzy Dawida, obie
 ciężkie torby postawiłem obok. Była tam grupa turystów
 wokół przewodnika i służyłem im za punkt orientacyjny. „Widzicie
 tego człowieka z torbami? Trochę na prawo od jego głowy jest
 łuk z okresu rzymskiego. Odrobinę na prawo od jego głowy”. Ale
 przesunął się! Przesunął! Powiedziałem sobie:
 Wyzwolenie nadejdzie, jeśli im powiedzą:
 Widzicie tamten łuk z okresu rzymskiego?
 Nieważne, obok niego, trochę na lewo, poniżej, siedzi
 człowiek, który kupił warzywa i owoce dla swego domu”

A w innym wierszu mówił, że w świętym mieście Żydów, chrześcijan i muzułmanów „powietrze jest przesycone modlitwami i marzeniami jak smog”. Nie może być inaczej, przecież obecna Jerozolima łupiona i burzona, i znów odbudowywana leży na siedemnastu warstwach ruin. Tak tłumaczy nasz przewodnik. Zastanawiam się, ile ludzkich istnień kryje to swoiste cmentarzysko, na którym wyrosło obecne miasto. Chociaż jakby na przekór, prawie w centrum miasta, w bazylice pod szarą kopułą, wcale nie tą najbardziej rozpoznawalną i najświetniejszą – bo całą ze złota, mieści się „grób pusty”. Grób Tego, który jak rozgłosili na cały świat Jego uczniowie, zmartwychwstał. Dla nas chrześcijan – to nadzieja, która w pewnym sensie opromienia miasto.

Jeruzalem błyszczy w słońcu beżowym piaskowcem i meczetem Kopuły na Skale, wieczorem zaś połyskuje światłami rozpalającymi się to tu, to tam na swoich łagodnych, szerokich pagórkach, niczym układająca się do snu niewiasta. I tak trwa krucha harmonia miasta między muzułmanami, Żydami a chrześcijanami.

Ewa Lubińska

Zdjęcia z wizyty w Izraelu – luty 2013

Film z wizyty w Izraelu luty 2013

Wizyta uczniów i nauczycieli z Benjaminy w Izraelu – 6.09.2014

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniu 4 września gościła w naszej szkole 170 osobowa grupa uczniów i nauczycieli z Benjaminy w Izraelu. Po powitaniu przez Dyrekcję uczniowie udali się do klas, gdzie czekali na nich polscy rówieśnicy. Przez dwie godziny lekcyjne uczniowie poznawali się, wymieniali poglądy i doświadczenia. Jak podkreślali nasi uczniowie, Izraelczycy byli bardzo otwarci i przyjaźnie nastawieni do Polaków.

Następnie, korzystając z gościnności księdza proboszcz parafii Bożego Ciała, udaliśmy się na przyklasztorne boisko. Tam rozegraliśmy mecz piłki nożnej Polska – Izrael. Po remisowym wyniku 1-1, nastąpiła seria rzutów karnych, w których niestety przegraliśmy. Po meczu uczyliśmy Izraelczyków tańczyć Poloneza, a uczniowie polscy mieli okazję poznać tańce izraelskie. Zarówno nasi uczniowie, jak i goście miło spędzili tamten słoneczny dzień.

Chciałbym niniejszym podziękować Dyrekcji, nauczycielom języka angielskiego, panu profesorowi Marcinowi Sokalskiemu, nauczycielom WF-u za pomoc w zorganizowaniu i przeprowadzeniu tego spotkania.

Liczymy na rewizytę w Izraelu.

mgr Artur Kowalski – nauczyciel języka angielskiego

Wizyta studentów z Beit Berl College z Izraela – 11.03.2014 r.

We wtorek 11.03.2014 r. mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole grupę studentów i nauczycieli akademickich z Beit Berl College w Izraelu. Była to niepowtarzalna okazja, aby przedstawić sobie nawzajem nasze kraje, opowiedzieć o miejscach, w których żyjemy oraz podyskutować o historii i współczesności. Wizyta zakończyła się oprowadzeniem gości po szkole przez uczniów klasy 1A2.

Tekst: Juliusz Grabiański, kl. 1A2

Zdjęcia: Kornelia Miziołek, kl. 1A2

Spotkanie z młodzieżą izraelską ze szkoły w Benjaminie – 30 sierpnia 2013

30 sierpnia 2013. W ostatni piątek wakacji gościliśmy w naszym liceum ponad stu uczniów ze szkoły w Benjaminie w Izraelu. Uczniowie mieli możliwość spotkać się w mniejszych grupach, poznać się i porozmawiać w luźnej atmosferze o szkole i życiu codziennym, a także o stereotypach dotyczących naszych obu krajów. W spotkaniach uczestniczyli nauczyciele izraelscy oraz nauczyciele angielskiego z naszej szkoły, którzy moderowali dyskusje. W drugiej części wizyty dzięki nieocenionej pomocy nauczycieli wychowania fizycznego wszyscy uczniowie brali udział w warsztatach tanecznych, podczas których uczyli się poloneza.

Sierpniowe spotkanie odbyło się w ramach naszej międzynarodowej współpracy ze szkołą średnią w Benjaminie w Izraelu i zostało przygotowane przez prof. Artura Kowalskiego. W tym roku szkolnym, tak jak w ubiegłym planowana jest rewizyta uczniów naszego liceum w Izraelu.

Wizyta młodzieży izraelskiej z Benjaminy w VI LO

Zobacz zdjęcia:https://vilo.krakow.pl/galeria/wizyta-gosci-z-izraela-30-listopada-2012/

W dniu 30 listopada 2012 gościła w naszej szkole grupa 112 uczniów, 8 nauczycieli i 4 przewodników z Benjaminy w Izraelu.

Celem tego spotkania było poznanie się, poruszenie tematyki Zagłady Żydów z czasie II Wojny Światowej i spędzenie wspólnych chwil na rozmowach, zabawach i zwiedzaniu Krakowa. Służyć temu miały warsztaty poświęcone wierszowi Miłosza „Campo di Fiori”, nauka tańca polskiego i żydowskiego, mecz koszykówki jak i spotkania na Rynku krakowskim.

Dla młodzieży izraelskiej była to możliwość oderwania się choć przez chwilę od tematyki Holokaustu dominującego ich wyjazd do Polski. Spotkanie to miało miejsce po ich wizycie w Majdanku, a przed Auschwitz, warszawskim gettem i Treblinką. Mogli skonfrontować swoje wyobrażenie o Polakach, przedstawianych często w negatywnym świetle z żywymi ludźmi, swoimi rówieśnikami niewiele różniącymi się od siebie.

Dla młodzieży polskiej spotkanie z Izraelczykami było bardzo ekscytujące. Pomimo pewnych obaw młodzi ludzie szybko znaleźli „wspólny język” rozmawiając o bardzo poważnych i mniej poważnych sprawach. Pytani o wrażenia po spotkaniu, często mówili o otwartości i przyjaznym nastawieniu swoich rówieśników z Izraela, nawiązali z nimi kontakty, z których część, miejmy nadzieję przetrwa próbę czasu.

Również izraelscy uczniowie i nauczyciele bardzo pozytywnie wyrażali się o spotkaniu, zapraszając nas do Benjaminy.

Chciałbym podziękować Dyrekcji naszej szkoły za umożliwienie tego spotkania, dużą pomoc przy organizacji wizyty przez zmianę planu lekcji i wyłączenie trzeciego piętra, panu profesorowi Marcinowi Sokalskiemu za pomoc w przygotowaniu nagłośnienia w auli i na sali gimnastycznej, panu profesorowi Marcinowi Skoczeniowi za przygotowanie nauki Poloneza i zorganizowanie meczu koszykówki. Chciałbym również podkreślić rolę pani Katarzyny Płazy, pani Ewy Lubińskiej, pana Marcina Muszki, pana Przemysława Kasprzyka i pana Wojciecha Raka w przeprowadzeniu warsztatów i moderowaniu spotkania w klasach.

Sądząc po reakcjach naszych uczniów i uczniów i nauczycieli Izraelskich można stwierdzić, że spotkanie to pozwoliło przełamać stereotypy i uprzedzenia oraz nawiązać wzajemne kontakty.

Artur Kowalski