Wycieczki

Rok szkolny 2019/2020

Wycieczka na Ukrainę w ramach projektu Kresy Wschodnie – 05.09 – 09.09.2019 r.

Grupa młodzieży z VI LO w dniach 05.09 – 09.09.2019 r. przebywała na wycieczce na Ukrainie w ramach  projektu Kresy Wschodnie, dotowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Odwiedziliśmy Żółkiew, Lwów, Olesko, Podhorce, Poczajów, Krzemieniec, Zbaraż, Trembowla, Chocim, Okopy św. Trójcy, Kamieniec Podolski, Złoczów.

Wycieczka na Ukrainę odbyła się od 5. do 9. września 2019 roku. Uczestniczyło w niej 44 uczniów z klas drugich i trzecich naszego Liceum oraz czworo opiekunów.

Zbiórka uczestników miała miejsce w Krakowie przy ulicy Wawrzyńca. Po przekroczeniu granicy w Korczowej uczestnicy udali się w kierunku Żółkwi, gdzie podziwiali rzymskokatolicką kolegiatę św. Wawrzyńca, związaną bezpośrednio z hetmanem wielkim koronnym Stanisławem Żółkiewskim a pośrednio z królem Janem III Sobieskim i jego ojcem Jakubem. Kolejnymi zwiedzanymi obiektami były zamek z przełomu XVI i XVII wieku, synagoga i kościół  Dominikanów. Grupa udała się z Żółkwi do Lwowa, by zwiedzić Cmentarz Łyczakowski oraz Cmentarz Orląt. Uczestnicy wycieczki zatrzymywali się przy grobach zasłużonych Polaków – np. A. Grottgera, M. Konopnickiej, G. Zapolskiej, K. J. Ordona, S. Banacha. Odwiedzając nekropolie, uczniowie wygłosili Redutę Ordona A. Mickiewicza, Rotę M. Konopnickiej, Orlątko A. Oppmana, złożyli kwiaty i w zadumie zapalali znicze. Pierwszą noc spędzili we lwowskim hotelu Sonata.

Drugi dzień był spędzony pod opieką przewodniczki polskiego pochodzenia, która rozpoczęła pokazywanie swojego miasta od Wysokiego Zamku. We Lwowie obok najważniejszych zabytków (cerkiew Wołoska, katedra ormiańska, Rynek, kaplica Boimów, kościół Jezuitów, Wały Hetmańskie, kościół Bernardynów) uczniowie mogli zobaczyć mało znany pomnik Nikifora, monument poświęcony T. Szewczence, mieli też okazję, by złożyć kwiaty przy pomniku patrona VI Liceum Adama Mickiewicza. Spacer po najpiękniejszej części miasta był  uświetniony zwiedzaniem i obecnością na próbie we Lwowskim Narodowym Akademickim Teatrze Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej. Ważnym dla polskiej historii miejscem jest katedra Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, w której podczas potopu szwedzkiego w 1656 roku Jan Kazimierz złożył słynne śluby. Dzień spędzony we Lwowie był znakomitą lekcją historii.

7. września po pobudce, toalecie, śniadaniu, wykwaterowaniu grupa udała się do Oleska, by zwiedzić zamek związany z rodami Sobieskich i Rzewuskich. W zbiorach zamku znajdują się cenne meble, ikony, rzeźby, obrazy. Kolejnym obiektem na trasie był pałac w Podhorcach zbudowany dla hetmana S. Koniecpolskiego, odznaczający się pięknym, rozległym otoczeniem. Zupełnie inny w charakterze jest zamek w Chocimiu, budowla obronna usytuowana na wysokim brzegu Dniestru. Niewątpliwą korzyścią było poznanie przez uczniów różnych założeń pałacowych, rozwiązań architektonicznych. Kolejnym obiektem na trasie była ławra poczajowska, podczas zwiedzania której uczestnicy wycieczki zdobyli wiedzę o religii prawosławnej. Pobyt na terenie klasztoru, położonego na wzgórzu górującym nad miasteczkiem Poczajów, był okazją do poznania bogactwa wschodniej architektury sakralnej. Przyjazd do Krzemieńca przyczynił się do poszerzenia wiedzy literackiej (zwiedzanie muzeum J. Słowackiego, spacer do Liceum Krzemienieckiego), religijno-artystycznej (kościół parafialny, kościół Jezuitów – obecnie cerkiew) i historycznej (ruiny zamku, góra Bony). Kolejną noc grupa spędziła w hotelu w Krzemieńcu.

W czwartym dniu (niedziela) osoby zainteresowane miały możliwość uczestniczenia we mszy św. w kościele pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika, następnie zwiedzający udali się do Zbaraża.  Twierdza wiąże się z polską historią i literaturą. Jej obronę opisał Henryk Sienkiewicz. Podczas jazdy autokarem uczniowie mieli okazję obejrzeć adaptację filmową Ogniem i mieczem. Z myślą o dalszym zwiedzaniu (Kamieniec Podolski) wyświetlono również Pana Wołodyjowskiego. Ze Zbaraża grupa udała się w miejsce dwóch ważnych bitew z lat 1621 i 1673 do zamku w Chocimiu. Wzruszającym epizodem wycieczki było spotkanie z 93-letnią Polką. Kolejny etap związany był z Okopami św. Trójcy. W trakcie zwiedzania pilot dr Piotr Rabiej opowiadał o czasach konfederacji barskiej i o scenach z Nie-Boskiej Komedii Z. Krasińskiego. Ostatnią noc wycieczki grupa spędziła w Kamieńcu Podolskim w hotelu Kleopatra.

W godzinach porannych uczniowie zobaczyli Katedrę Świętych Apostołów Piotra i Pawła z charakterystycznym minaretem, pomnik M. J. Wołodyjowskiego, fortyfikacje miejskie, by następnie udać się do zamku w Kamieńcu Podolskim. Ostatnim zabytkiem poznanym na terenie Ukrainy były fortyfikacje zamku w Złoczowie. Podczas podróży uczniowie wypełniali starannie przygotowane karty pracy. Zwycięzcy zostali nagrodzeni pamiątkami z odwiedzanych miejsc. Po długiej podróży, przekroczeniu granicy w Medyce, wycieczka zakończyła się w Krakowie przy ul. Wawrzyńca, obok budynku VI LO.

Głównym, zrealizowanym celem wyjazdu było poznawanie dziedzictwa kulturowego Kresów Wschodnich. Udało się zaakcentować, że sens Kresów polega na różnorodności, wielokulturowości wynikającej z pogranicza. Uczniowie mieli okazję przemyśleć kwestię dialogu międzykulturowego, budowania relacji międzyludzkich i międzynarodowych, unikania postaw ksenofobicznych, nietolerancyjnych, nacjonalistycznych i szowinistycznych. Akcentowane było też poczucie zdrowej dumy narodowej, którą budować można przez poznanie osiągnięć wielkich przodków.

Na trasie wycieczki znalazły się obiekty związane z polską historią (Żółkiew, Lwów, Olesko, Krzemieniec, Zbaraż, Chocim, Okopy Świętej Trójcy, Kamieniec Podolski). Zobaczenie zespołów architektoniczno-urbanistycznych starych miast i twierdz poszerzyło wiedzę z historii sztuki i pozwoliło dostrzec konieczność renowacji zabytków. Nie bez znaczenia były walory krajobrazowe spotykanych na trasie miejsc.

Teresa Lityńska-Konieczny

Izabela Klec

Agata Jaszczur

Marcin Mikrut

Rok szkolny 2017/2018

Wycieczka do Grecji

Relacja z wycieczki do Katowic

19 stycznia my, uczniowie naszej szkoły, pod opieką p. prof. Kuśnierzowskiej, p. prof. Sułkowskiej oraz p. prof. Kozienia wybraliśmy się na półdniową wycieczkę do Katowic. Po trwającej nieco ponad 1,5 godziny roześmianej podróży dotarliśmy do pierwszego celu – Muzeum Śląskiego. Usytuowane jest na dwóch kondygnacjach i zostało podzielone na wiele sekcji dotyczących różnych aspektów historii i kultury Śląska. Niesamowita konstrukcja schodów łącząca obydwa piętra zachęciła większość uczestników do tego, aby rozpocząć zwiedzanie od niżej położonej części budynku. W tym elemencie ekspozycji naszą uwagę przykuła wystawa pokazująca historię polskiej kostiumografii oraz scenografii. Kunszt Twórców można było podziwiać na oryginalnych strojach z przedstawień teatralnych.

Niezwykle pouczającą oraz intrygującą instalacją był przegląd dziejów Górnego Śląska. Nowatorsko skonstruowany, pozwolił każdemu z nas poczuć się przeniesionym w czasie; za sprawą pokoi urządzonych tak, jak na daną epokę przystało. Liczne interaktywne panele, makiety i rzeźby sprawiały, że każda sala była bardziej wyjątkowa i zaskakująca od poprzedniej.

Wyższe piętro poświęcono artystom związanym z Dolnym Śląskiem. Mogliśmy podziwiać zarówno prace młodych artystów, jak i arcydzieła samego Beksińskiego.

Drugim punktem programu było zwiedzanie Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz wysłuchanie odbywającego się tam koncertu karnawałowego. Elegancko ubrani widzowie dodawali temu pięknemu budynkowi jeszcze więcej uroku. Akademicka orkiestra dęta pod batutą Andrzeja Zubka zaprezentowała nam najrozmaitsze gatunki muzyczne, począwszy od utworów big bandowych poprzez muzykę z filmów Walta Disney’a po taneczne przeboje Robbiego Williamsa. Wieczór umilił nam aksamitny głos wokalisty Wojciecha Myrczka. Kołyszące się rytmy nikomu z nas nie pozwoliły usiedzieć w miejscu.

Wróciliśmy zmęczeni lecz bardzo szczęśliwi i naładowani pozytywną energią poprzez muzykę, która jeszcze przez wiele godzin dzwoniła nam w uszach.

Klasa 2e w Muzeum Inżynierii Miejskiej

Zapraszamy do galerii zdjęć

Klasa 2e w Muzeum Inżynierii Miejskiej zwiedza wystawę: „p jak paradoks – czyli opowieść o Fiacie 125p”

Wycieczka klasy IA3 do Poznania – 4-5.01.2018

W dniach 4-5 stycznia 2018 r. odbyła się wycieczka klasy IA3 do Poznania pod opieką prof. Michała Kozienia, prof. Beaty Smutniak oraz prof. Iwony Ryż.
Wyjazd do urokliwej stolicy Wielkopolski umożliwił nam przede wszystkim integrację, ale także poszerzenie wiedzy głównie z historii sztuki oraz historii.

Czas mijał nam bardzo intensywnie. Już zaraz po dotarciu na miejsce zaczęliśmy dwugodzinne zwiedzanie miasta z przewodnikiem, który bardzo szybko, zabawnie i treściwie przeprowadził nas przez historię miasta, nierozerwalnie związanego z dawną i współczesną historią Polski.

Zwiedzanie zakończyliśmy wizytą Centrum Kultury Zamek na wystawie poświęconej twórczości i życiu Fridy Kahlo i Diego Rivery, co było głównym celem naszej wycieczki. Wystawa cieszy się ogromnym zainteresowaniem, stąd z ciekawością rozpoczęliśmy oglądanie dzieł meksykańskich malarzy. Ostatecznie, zmęczeni ale usatysfakcjonowani, wróciliśmy do hostelu.

Wieczór nam upłynął na wspólnym śpiewaniu, grach planszowych i piciu herbaty. Dobra zabawa i integracja.

Następny dzień był poświęcony odkrywaniu historii okolicy. Zwiedziliśmy Bramę Poznania, czyli
nowoczesne, interaktywne muzeum historyczne. Zrobiło na nas wszystkich duże wrażenie. Po drodze do kolejnego punktu wycieczki – Muzeum Narodowego – mieliśmy okazję zwiedzić archikatedrę na Ostrowie Tumskim oraz jeszcze raz poczuć klimat miasta.

Muzeum Narodowe spodobało nam się najbardziej. Byliśmy zachwyceni ogromnymi zbiorami sztuki polskiej (i nie tylko). Zobaczyliśmy obrazy m.in. Andrzeja Wróblewskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Jacka Malczewskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Olgi Boznańskiej.
Niestety, dwa dni minęły szybko i trzeba było wracać. Pomimo niezbyt sprzyjającej pogody, wszyscy wyjechaliśmy w dobrych nastrojach, zatrzymując miłe wspomnienia na długo.

Barbara Chmiel

Wycieczka klasy 2E na Hel – 23-27.10.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 23-27 października odbyła się długo wyczekiwana wycieczka klasy 2e. Za cel obraliśmy sobie Hel (najdalej wysunięte miejsce w Polsce), ponieważ lubimy wyzwania. Nasza podróż rozpoczęła się w poniedziałek rano na Dworcu Głównym w Krakowie. Zwarci i gotowi wsiedliśmy do pociągu. Podróż minęła nam bardzo przyjemnie, przy akompaniamencie gitary. Kiedy prześpiewaliśmy już wszystkie znane nam piosenki okazało się, że dotarliśmy na miejsce. Hotel piękny, ale najpiękniejsze łóżka. Miały jakąś moc przyciągania po tak długiej drodze.

Następnego dnia obudziliśmy się jak nowo narodzeni i po śniadaniu udaliśmy się na podbój Helu. W planie na przedpołudnie znalazł się spacer wzdłuż cudownego wybrzeża, obserwowanie samotnego łabędzia oraz podziwianie grupy fok w pobliskim fokarium. Potem udaliśmy się na obiad i po krótkim odpoczynku przyszedł czas na długi spacer urokliwą, helską plażą. Wieczór spędziliśmy w hotelu odpoczywając przed również pełnym przygód dniem następnym.

W środę z samego rano wsiedliśmy do autokaru i ruszyliśmy zwiedzać jedne z najbardziej znanych miast polskiego wybrzeża – Gdańsk oraz Sopot. Niestety pogoda nam nie sprzyjała i piękno Gdańska musieliśmy podziwiać z parasolem w ręku. Ale to nie szkodzi, ponieważ mieliśmy cudownego pana przewodnika, który z wielką pasją i poczuciem humoru opowiadał o licznych zabytkach. Mieliśmy okazję zobaczyć między innymi gdańskiego Żurawia, Główny Ratusz Miasta oraz sztandarowy punkt dla każdego zwiedzającego czyli Fontannę Neptuna. Duża część zabytków została przez nas opisana w ramach pracy domowej z historii. Następnym punktem naszej wycieczki był oczywiście Sopot, gdzie mogliśmy zjeść ciepły posiłek. W Sopocie weszliśmy na sam szczyt 42,5 metrowej Latarni Morskiej. Stamtąd mogliśmy podziwiać oszałamiające swym pięknem wybrzeże. W następnej kolejności przyszedł czas na spacer po molo i sesję zdjęciową na tle morza i nieba o niezwykłych barwach. Potem zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu. W czwartek wcale nie zmniejszyliśmy tempa.

Rano wyruszyliśmy z poznanym już wcześniej panem przewodnikiem do Muzeum Obrony Wybrzeża. Poszerzyliśmy tam naszą historyczną wiedzę. Poznaliśmy między innymi bohaterów, którzy dzielnie walczyli w obronie nadmorskich obszarów Polski. Wieczorem za to wzięliśmy udział w przepysznej kolacji w helskiej restauracji. Jedliśmy pyszną rybę, a potem spacerowaliśmy okolicznymi pomostami.

Następnego dnia przyszedł czas na pakowanie, pożegnanie z przewodnikiem, ostatnie zakupy i… pora opuścić błękitne wybrzeże. Miło było zgłębiać naukę w trochę innych okolicznościach niż w klasie, dowiedzieć się wielu przyrodniczych i historycznych ciekawostek z nadmorskich terenów. Wracamy z cudownymi wspomnieniami i bajecznymi zdjęciami, pełni energii do dalszej pracy w szkole. Hel w październiku jest równie piękny jak w lecie i mamy nadzieję, że wszyscy będziemy mieli jeszcze kiedyś okazję odwiedzić miejsce, w którym zaczyna się Polska.

Aleksandra Nowak 2e

Klasa 2G na wycieczce w Górach Świętokrzyskich – 10-11.10.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 10 i 11 października uczniowie klasy 2G wyruszyli w odkrywczą podróż po Górach Świętokrzyskich. Plan naszego zwiedzania był dość intensywny, co pozwoliło nam na lepsze poznanie tego rejonu.
Pierwszym przystankiem było Muzeum Zegarów Słonecznych w Jędrzejowie, gdzie mogliśmy podziwiać zbiory przyrządów astronomicznych państwa Przypkowskich, a także poszerzyć wiedzę na ten temat podczas lekcji muzealnej. Tego samego dnia wyjeżdżaliśmy kolejką na Święty Krzyż, aby udać się do sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego oraz podziwiać jesienny krajobraz gołoborzy. Bazylika zachwyciła nas swoją architekturą, historią oraz gościnnością. W kawiarence każdy z nas mógł napić się gorącej herbaty lub skosztować zielonej kawy.

Kolejnymi punktami tego dnia było odwiedzenie klasztoru sióstr Benedyktynek, kapliczki Stefana Żeromskiego oraz źródełka świętego Franciszka. Podczas wizyty w Klasztorze zaintrygowała nas rozmowa z jedną z sióstr Benedyktynek, która w zakonie mieszka już aż 35 lat! Spędziliśmy wiele czasu zadając pytania i słuchając o życiu i zajęciach odizolowanych od społeczności sióstr, aż pani przewodnik musiała przerwać nam, abyśmy mogli kontynuować zwiedzanie. Kapliczka oraz źródełko znajdują się w malowniczych terenach Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Część z nas, aby spełniły się nasze marzenia, nabierała wody ze źródełka do ust i obiegała je trzy razy dookoła.

Późnym popołudniem zawitaliśmy do hotelu „Echo” w Cedzynie, gdzie mogliśmy spędzić miło czas, odpocząć oraz oderwać myśli od szkolnych spraw.
Kolejnego dnia odwiedziliśmy Jaskinię Raj – wapienną jaskinię krasową oraz zamek w Chęcinach. Oprócz zwiedzania mieliśmy okazję strzelać z łuku, przebrać i utożsamić z rycerzami średniowiecznymi oraz rozgrzać się przy nauce tańców dworskich. Naszymi dwoma ostatnimi punktami były odwiedziny przy Dębie Bartku oraz w muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Klasa mogła choć na chwilę przenieść się w czasy pisarza i poznać bliżej jego dzieje, co na pewno przy najbliższej okazji pozwoli nam zabłysnąć podczas lekcji polskiego.
Po wizycie w Oblęgorku pożegnaliśmy się z Górami Świętokrzyskimi i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Był to czas pełen wrażeń, który choć na chwilę pozwolił nam nie zajmować się rozszerzoną matematyką i pokazał, iż tereny województwa świętokrzyskiego to świetny kierunek podróży!

Wycieczka do Szkocji

We wrześniu (13-21.09.2017r.) młodzież naszej szkoły brała udział w wycieczce do Szkocji. W drodze do kraju, który niezmiennie zachwyca nas swoim krajobrazem, kulturą oraz ciekawą odmianą języka, zatrzymaliśmy się w Amsterdamie na krótkie zwiedzanie miasta z perspektywy barki. W Szkocij plan zwiedzania był dość intensywny. Widzieliśmy między innymi Zamek w Edynburgu, Pałac Holyrood, Muzeum Szkocji, malownicze miasteczko Luss, płyneliśmy jednym z piękniejszych jezior –  Loch Lomond, zwiedzaliśmy tradycyjnie Glamis czyli dom rodzinny Królowej Matki, oraz Zamek Stirling i wierzę upamiętniającą bohatera Szkotów jakim niewątpliwie był William Wallace. Odwiedziliśmy również miasteczko uniwersyteckie St Andrews. Po całym dniu wrażeń wracaliśmy do goszczących nas szkockich rodzin. Pogoda po raz kolejny dopisała! Plan został zrealizowany w 100% a nawet udało nam się zobaczyć jedną atrakcję więcej czyli przepięknie położone ruiny Tantalon Castle z widokiem na wyspę Bass Rock – unikatowy na skalę światową rezerwat głuptaków zwyczajnych. Po kilku pięknych i pełnych wrażeń dniach, wróciliśmy również przez Amsterdam do Krakowa. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że Szkocja to bardzo dobry kierunek! 🙂