Wymiana z Tuluzą

Rok szkolny 2022/2023

 

Wymiana Polsko-Francuska w VI LO Kraków

W dniach 15-22 listopada 2022 roku, nasza szkoła brała udział w międzynarodowej wymianie francusko-polskiej. Francuscy korespondenci przylecieli do nas prosto z Tuluzy (malowniczej miejscowości na południowym zachodzie Francji), ze szkoły im. Sainte-Marie des Champs. W wymianie brało udział  21 uczniów z obu państw. Dobierali się oni w pary na podstawie wspólnych zainteresowań i pasji. Francuzi, mieszkając cały tydzień u swoich korespondentów mieli okazję poznać zwyczaje życia codziennego ich rodzin oraz poznać bliżej polską kulturę.

We wtorek, 15 listopada, około godziny 19.00  francuscy uczniowie wylądowali na lotnisku w Balicach. Reszta dnia była dla nich czasem na rozgoszczenie się w polskich domach, zjedzenie wspólnej kolacji i bliższe poznanie się.

Pierwszy dzień zwiedzania rozpoczął się dla nich poranną zbiórką pod ziejącym ogniem pomnikiem smoka wawelskiego. Nasi goście mieli okazję zwiedzić wszystkie atrakcje znajdujące się na wzgórzu wawelskim – komnaty zamkowe, katedrę wawelską i dzwon Zygmunta. Po odwiedzinach krakowskiego zamku Francuzi udali się na lunch wraz z ich korespondentami, a następnie po upływie 1,5 godzinnej przerwy, kontynuowali swoją wycieczkę. Zwiedzili Rynek krakowski, odwiedzili Sukiennice oraz obejrzeli wnętrze Kościoła Mariackiego. Ostatnim punktem programu na ten dzień było złożenie wizyty w muzeum Książąt Czartoryskich – mieli przyjemność zobaczyć słynny obraz Leonarda da Vinci ,,Dama z Gronostajem”. O godzinie 16.00 odebrani przez swych polskich korespondentów, powrócili do domostw, doświadczając jesiennej, krakowskiej pogody.

W czwartkowy poranek młodzież francuska udała się do kopalni soli w Wieliczce. Na zakończenie wizyty w podziemiach kopalni czekał na nich tradycyjny polski obiad. Po zakończeniu zwiedzania, goście mieli okazję wziąć udział w zajęciach języków obcych . Podczas wizyty w naszej szkole, zaciekawieni uczniowie innych klas VI LO licznie i entuzjastycznie witali Francuzów. Po lekcjach, uczniowie francuscy spotkali się ponownie ze swoimi korespondentami i spędzili z nimi wieczór.

Piątek był dniem, w którym Francuzi poznali najbliższe naszej szkole okolice Krakowa – Kazimierz. Udali się na spacer, szlakiem inspirowanym filmem ,,Listy Schindlera”, a także złożyli wizytę w Synagodze Remuh. O godzinie dwunastej polscy licealiści zabrali ich na lunch do pobliskich restauracji, po czym kontynuowali swoją wycieczkę przechodząc do dzielnicy Podgórze.

Tam poznali historię Placu Bohaterów Getta i odwiedzili muzeum Schindlera. Zwiedzanie zakończyli spotkaniem z korespondentami o 17.00.

Część francuskich uczniów spędziła sobotę w Auschwitz -Birkenau, poznając historię obozu koncentracyjnego. Reszta weekendu była w całości zorganizowana przez polskich korespondentów. Uczniowie naszego liceum zabrali Francuzów w warte zobaczenia miejsca w Krakowie i okolicach, np. Muzeum Narodowe, Nowa Huta czy też  zamek w Pieskowej Skale.

Była to też okazja, żeby przedstawić gościom swoje ulubione miejsca takie jak; lodowisko, rynek wielicki, tęczowe schody na Podgórzu, ogród świateł, muzeum iluzji, czy liczne kawiarnie, pokazując im z własnej perspektywy życie w mieście.

Kolejny tydzień został rozpoczęty spotkaniem uczniów polskich i francuskich na ulicy Dajwór, gdzie czekał na nich autokar, który następnie zawiózł całą grupę do Zakopanego. Wizyta z przewodnikiem rozpoczęła się od zwiedzenia starej dzielnicy miasta, wraz z zabytkowym kościółkiem św. Klemensa oraz położonym obok niego cmentarzem na Pęksowym Brzyzku. W następnej kolejności wszyscy uczestnicy wymiany wjechali kolejką na Gubałówkę, gdzie mogli nacieszyć się widokiem obsypanych śniegiem Tatr, delektować się smakiem oscypków z grilla, a także zaznać prawdziwej polskiej zimy urządzając walkę na śnieżki. Mieli również okazję przespacerować się po Krupówkach, a potem zobaczyć Wielką Krokiew. Wyjazd zakończył się powrotem do Krakowa około godziny 19.00.

Wtorek, 22 listopada, był ostatnim, zarazem najsmutniejszym dniem tej wymiany. Polscy licealiści musieli pożegnać się ze swoimi francuskimi gośćmi na całe 3 miesiące. Ostateczne pożegnanie na lotnisku było przykrym doświadczeniem, zakańczającym cudowną przygodę, którą była owa wymiana.

Załączamy poniżej krótkie słowa komentarza od pozostałych uczestników wydarzenia:

-”It was great, I got new awesome friends, everything was beautiful, I really liked Zakopane and just going around the city. I got to eat food we don’t have in France, like the little cheese, and I think people are way nicer here.” – wypowiedziała się francuska uczennica

“było superaśnie, kocham Francję, kocham Francuzów” – odpowiada zadowolony uczestnik wymiany

“było superowo, nie mogę doczekać sie lutego, kocham Francuzów i dlaczego oni nie piją herbaty?” – pisze zdziwiona uczennica naszego liceum

“Odkryłem, że polska kuchnia smakuje dobrze jak się jej próbuje z Francuzami” – twierdzi pełen nowych doświadczeń vilowicz.

“Dzięki  Francuzom doceniam, że dobre pierogi mogę jeść codziennie” – do takiego wniosku dochodzi pewna uczennica

Tekst przygotowały dla Państwa uczennice;

A. Kot i Z. Jagiełło 🙂

opiekun wymiany; mgr Lilla Lichoń

 

Rok szkolny 2016/2017

WYMIANA Z TULUZĄ -7-14.06.2017r.

Rok szkolny 2015/2016

 

Wymiana międzynarodowa VI LO w Krakowie i Liceum Sainte-Marie des Champs w Tuluzie 9.02 – 16.02.2016.

Zakończyła się wspaniała przygoda, o niezaprzeczalnych walorach edukacyjnych i poznawczych, jaką była wizyta w Tuluzie. Uczniowie powrócili do Polski pełni nowych wrażeń i przeświadczeni, że nie jest to definitywny koniec tej przygody, a zawarte przyjaźnie przetrwają próbę czasu i odległości.

Celem każdej wymiany jest poznanie – ludzi, kultury i miejsca, a także wymiana doświadczeń i informacji oraz sprostanie stawianym wymaganiom językowym, reprezentacyjnym i organizacyjnym. I tym razem udało się zrealizować wszystkie założenia, otwierając jednocześnie drogę do pełnego odkrycia piękna regionów francuskich, ich zabytków, sztuki, jak i miejsc niezwiązanych z tradycyjnymi szlakami turystycznymi – ulubionych kawiarenek, małych i tchnących spokojem sklepików, pełnych fiołkowych kosmetyków i słodyczy, czy miejsc odpoczynku młodzieży francuskiej.

Gdy grupa młodzieży polskiej lądowała na lotnisku Tuluza-Blagnac, stres przed poznaniem nowych ludzi, pozornie zupełnie odmiennych od nich i odległych, mieszał się z chęcią doświadczenia innej kultury i obyczajowości. Obawy okazały się nieuzasadnione, ponieważ grupa francuska swoją otwartością i uśmiechem starała się ułatwić aklimatyzację, jednocześnie przybliżając realia życia codziennego oraz ukazując piękno swojej urokliwej miejscowości, nazywanej „la ville rose” – różowym miastem (ze względu na dużą ilość budynków zbudowanych z czerwonej cegły). To położone w południowo-zachodniej Francji, miasto jest skupiskiem katedr i kościołów, a także ważnym ośrodkiem kulturalnym i naukowym – o czym uczniowie mieli się wkrótce przekonać.

Główne punkty programu pobytu młodzieży polskiej we Francji:

9 lutego – We wtorek podekscytowana grupa młodych ludzi z VI Liceum im. Adama Mickiewicza w Krakowie zebrała się na lotnisku Kraków-Balice, aby rozpocząć swoją tygodniową wyprawę. Na pokładzie samolotu linii Brussels Airlines przeleciała do Brukseli, aby następnie udać się już do właściwego miejsca pobytu – Tuluzy. Po długiej i męczącej podróży, licealiści mogli w końcu spotkać się z rodzinami francuskimi i, pomimo późnej godziny oraz zacinającego deszczu, z ożywieniem opowiedzieć o dotychczasowych wrażeniach.

10 lutego – Po ciepłym przywitaniu przez dyrekcję liceum, nadszedł czas na polsko-francuskie zwiedzanie miasta. Polscy uczniowie wraz z towarzyszącymi im nauczycielkami i korespondentami mieli okazję zobaczenia i zwiedzenia klasztoru Św. Szczepana, mostu Pont Neuf czy ratusza, mieszczącego się przy placu du Capitole – bezsprzecznych symboli miasta. O każdym z wymienionych zabytków, a także innych odwiedzanych miejscach, opowiadali uczniowie francuskiej szkoły, czytając uprzednio przygotowane notatki w języku francuskim i rosyjskim, co spotkało się z gorącą aprobatą młodzieży polskiej. Po przejściu zaplanowanej na środę trasy, uczniowie z Polski mieli czas wolny, który spędzili ze swoimi korespondentami.

11 lutego – Rankiem polską grupę czekała specjalnie przygotowana lekcja pt. „Zdobywanie kosmosu przez Rosjan” przeprowadzona przez specjalistę przedsiębiorstwa AIRBUS. Dzięki polskiemu tłumaczeniu wykład był również jasny dla uczniów nieuczących się języka francuskiego. Po godzinnym wprowadzeniu w tajniki tematu, nadszedł czas na zwiedzanie liceum, niewielkiej prywatnej szkoły o prawdziwie francuskim, spokojnym charakterze. Następnie grupa polska udała się do słynnego Kosmicznego Miasteczka, czyli miejsca, w którym można dowiedzieć się wszystkiego o lotach kosmicznych i kosmosie. 55 metrowa rakieta „Ariane V”, możliwość „nauczenia się” księżycowego chodu i niezwykłe planetarium nie były jedynymi atrakcjami tego pełnego turystów miejsca. Po powrocie do szkoły uczniów polskich odebrali ich francuscy korespondenci, którzy skończyli już swoje lekcje.

12 lutego – W piątek uczniowie polscy mieli okazję poznania trybu nauki we Francji, ponieważ uczestniczyli w dwóch pierwszych lekcjach swoich korespondentów. Nie obyło się bez zaskoczeń nad sposobem oceniania i długością zajęć oraz rozmieszczeniem przerw pomiędzy lekcjami – a raczej ich brakiem, zastąpionym godzinnym ustępem czasu, w którym Francuzi jedzą posiłek porównywalny rozmiarami do polskiego obiadu. Po lekcjach polska część wymiany udała się na ponowne zwiedzanie miasta, poznając inne zakątki Tuluzy – z bazyliką Św. Saturnina (wpisaną na listę UNESCO) włącznie. Wyczerpana kilkugodzinną eskapadą grupa powróciła do liceum, by obejrzeć specjalnie przygotowany dla niej spektakl w języku francuskim i rosyjskim „Czechow-Molier”, mając do dyspozycji także tłumaczenie na język polski w formie papierowej. Burzę oklasków i przyjaznych uśmiechów wywołało wystąpienie jednego z Francuzów, który zapowiedział przedstawienie również po polsku. Krótkie, ale zabawne i dobrze przygotowane wystąpienie zwieńczył poczęstunek przygotowany przez francuskich rówieśników. Wśród zwyczajnych przekąsek odnaleźć można było także specjały rosyjskiej kuchni – m.in. suszki i kwas chlebowy. Po pełnym wrażeń dniu, uczniowie polscy wrócili ze swoimi korespondentami do domów, gdzie oczekiwały już francuskie rodziny, by wspólnie zasiąść do tradycyjnej, wpisanej w każdy dzień kolacji, uważanej tutaj za właściwy obiad.

13/14 lutego – Dni spędzone w rodzinach francuskich.

15 lutego – Grupa polsko-francuska spotkała się rankiem przy liceum w Tuluzie, by następnie udać się autokarem do Carcassonne – jednej z największych atrakcji w tej okolicy, jak i całej Francji. Owo tajemnicze i pełne legend miasto przecina rzeka Aude, która oddziela zabytkową część grodu od tej nowszej. Średniowieczna część Carcassonne składa się z dwóch części – la cité, czyli górnego warownego grodu i miasta dolnego (la ville basse). Całość otacza podwójny pas wałów obronnych i dwa pierścienie murów z bramami i barbakanami, które są zwieńczone 53 wieżami. Malownicze uliczki, gotycka architektura i potężne mury łączą się tutaj z restauracjami i sklepikami pełnymi turystów. Jest to miejsce wyjątkowej historii i wyjątkowych kontrastów, które zachwyca swoim ogromem i surowością. Po ekscytującym zwiedzaniu i wypełnieniu krótkiego quizu przygotowanego przez polsko-francuskich nauczycieli, uczniowie mieli czas wolny, który spędzili wraz ze swoimi korespondentami. Był to ostatni dzień pobytu we Francji, więc wszyscy starali się go uczcić w wyjątkowy sposób – niektórzy uczestnicząc w wieczorku polskim (po uprzednim zapisie), a inni kameralnie, w domach francuskich rodzin, wymieniając ostatnie, czułe zdania z niektórymi członkami.

16 lutego – Wczesnym rankiem rodziny francuskie odwiozły polskich korespondentów na lotnisko, gdzie grupy pożegnały się, nie kryjąc przy tym łez, ale i uśmiechając się na wspomnienie minionego tygodnia i zachowanych wspomnień, będąc również świadomym ponownego spotkania w Polsce. Pełna nadziei grupa polskich uczniów i jej opiekunki wsiadły na pokład samolotu. Przesiadając się w Brukseli, dolecieli w końcu bezpiecznie do Krakowa.

Rezultaty wymiany:

  • Poznanie bogactwa historii, kultury, tradycji, zabytków Francji;
  • Propagowanie szacunku dla innych kultur;
  • Poznanie zwyczajów, obyczajów szkolnych francuskich uczniów;
  • Rozwijanie kompetencji językowych poprzez komunikację w języku angielskim, rosyjskim i francuskim;
  • Poznanie interkulturowe, wymiana informacji i wzajemnych doświadczeń.