Wymiany z Włochami

Rok szkolny 2016/2017

Wymiana z Genuą – 9-16.05.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach od 9 do 16 maja 2017 roku siedemnastu uczniów z klas pierwszych i drugich pod opieką Pani prof. Katarzyny Borejczuk i Pani prof. Pauliny Leśniak pojechało do Genui odwiedzić swoich włoskich korespondentów, których gościli w Krakowie miesiąc wcześniej.

9 maja o godzinie 20 wylądowaliśmy na lotnisku w Bergamo, skąd pojechaliśmy autokarem do Genui oddalonej o 200 kilometrów. Około godziny 23 dojechaliśmy do miasta, gdzie przywitano nas tradycyjną, genueńską  focaccią. Następnego dnia o godzinie 9 mieliśmy spotkanie z dyrektorem Liceum im. Sandra Pertiniego i koncert przygotowany przez uczniów tejże szkoły. Po południu nauczyciel historii sztuki oprowadzał nas po mieście, opowiadając nam o architekturze i ciekawostkach związanych z Genuą. Nazajutrz czekała nas moc atrakcji: pociągiem pojechaliśmy wzdłuż liguryjskiego wybrzeża do miasteczka Camogli, gdzie czekał nas rejs statkiem do opactwa San Fruttuoso, położonego malowniczo na plaży ukrytej wśród skał. Następnie popłynęliśmy do Portofino, a rejs zakończyliśmy w Santa Margherita Ligure, gdzie spacerowaliśmy po najdłuższym dywanie świata liczącym 6,5 km. Kolejnego dnia wybraliśmy się do genueńskiego oceanarium, które jest drugie co do wielkości w Europie. Tam zobaczyliśmy jak wygląda karmienie rekinów, mogliśmy dotykać płaszczki i podziwialiśmy akrobatyczne występy delfinów. W sobotę wybraliśmy się na spacer promenadą imienia Anity Garibaldi, gdzie mieściły się tablice upamiętniające pobyt Józefa Piłsudskiego i Marii Konopnickiej w Nervi, dawnym uzdrowisku, dziś dzielnicy Genui. Spacer zakończyliśmy w ogrodach Nervi podziwiając okazałe rozarium. Po weekendzie, w poniedziałek wszyscy uczniowie brali udział w lekcjach do godziny 13, a popołudnie spędziliśmy na plaży w okolicy pomnika upamiętniającego Wyprawę Tysiąca pod dowództwem Garibaldiego. Wieczorem wzięliśmy udział w  imprezie pożegnalnej, która miała miejsce w szkole. Po szkolnej dyskotece poszliśmy do Castelletto, dzielnicy  z której można podziwiać widok na port i całą Genuę.  Następnego dnia zagraliśmy rewanżowy mecz siatkówki. Po obiedzie, o godzinie 15 opuściliśmy naszych włoskich przyjaciół i bajeczne liguryjskie pejzaże, aby udać się z Genui na lotnisko w Bergamo.

Dziękujemy za wspaniały tydzień i do zobaczenia!

Wymiana z Genuą: witamy uczniów z Włoch!

We wtorek 4 kwietnia reprezentacja naszego Liceum powitała grupę uczniów z Genui.

Dzięki dbałości o detale i starannym przygotowaniom było o nas głośno nawet na stronie lotniska! https://twitter.com/KrakowAirport/status/849258676175155201

Wymianę rozpoczęliśmy od wpólnego spaceru po Krakowie. Przed nami jeszcze wiele atrakcji.

Życzymy naszym nowym włoskim przyjaciołom miłego pobytu!

Wymiana z Liceo di M.Gioiado w Piacenzie – 6-11.03.2017 r.

Zapraszamy do galerii zdjęć

W dniach 6 – 11 marca 2017 roku pod opieką prof. Grzegorza Harabasza i prof. Wojciecha Raka wyruszyliśmy na wymianę do włoskiej miejscowości Piacenzy.

W poniedziałek 6 marca z rana wszyscy przybyliśmy na lotnisko, by dzielnie stawić czoła trudom podróży. Sama w sobie nie trwała zbyt długo – półtorej godziny w samolocie, chwilka w autokarze… i oto staliśmy już na miejscu, czyli przed gmachem Liceo di M.Gioia, romantycznie usytuowanego nieopodal słynnego Palazzo Farnese.

Na miejscu czekali na nas obiecani Włosi. Po krótkim poczęstunku i oględnym zapoznaniu udaliśmy się do domów przypisanych nam rodzin, by posilić się, wypakować i zacisnąć więzy.

Drugi dzień wymiany upłynął nam głównie w Mantui, gdzie mieliśmy możliwość podziwiać Palazzo Te, zespół pałacowy utrzymany w stylu manierystycznym. Powstał on w wieku XVI  na rozkaz Fryderyka II Gonzagi i dzięki uprzejmości Giulio Romano, architekta niezwykle wprawnego w swej sztuce. Po dokładnym obejrzeniu centrum samej Mantui, powróciliśmy do Piacenzy, by tam spędzić wieczór w towarzystwie włoskich kolegów i koleżanek.

W środę nadrabialiśmy zaległości w szkole, destylując alkohol z wina
i wspólnie filozofując. Obejrzeliśmy też bardzo dokładnie Piacenzę i odbyliśmy spotkanie z samym  burmistrzem miasta.

Gwoździem programu okazała się czwartkowa wycieczka do Mediolanu.
W galerii Pinacoteca di Brera mieliśmy okazję zobaczyć chociażby Il bacio, najsłynniejszy obraz Francesco Hayeza.

Ostatniego dnia wycieczki zwiedziliśmy ów tajemniczy Palazzo Farnese, pamiątkę rządów nad Piacenzą księcia Ottavio Farnese. Po południu udaliśmy się do Rivergaro. Na cześć i chwałę dawnym bohaterom, w piękny słoneczny dzień, zrekonstruowaliśmy pamiętną bitwę Rzymian z Kartagińczykami nad Trebią. Na szczęście dla wojsk punickich, historia postanowiła łaskawie się powtórzyć. 2:0 dla Kartaginy!

Po bitwie udaliśmy się na pożegnalną kolację, by w ten sposób uczcić
i podsumować minione kilka dni.  Dnia 11 marca rano żegnaliśmy się z Włochami wylewnie, ale niezbyt rzewnie – jeszcze w tym miesiącu zobaczymy się znów! Non vedo l’ora!

Tekst: Sara Kolańska klasa 2h3

Wymiana z Weroną – październik 2016

WYMIANA Z WERONĄ

Opiekunowie: mgr Paulina Leśniak, mgr Katarzyna Borejczuk

6 października 2016 roku, my, uczniowie klas drugich i trzecich z VI LO stawiliśmy się na lotnisku w Balicach, aby udać się w niezwykłą i czarującą podróż do Werony. Po prawie dwugodzinnym locie dotarliśmy do Mediolanu, skąd odebrały nas nauczycielki z Liceo Linguistico Niccolò Copernico w Weronie. Wraz z nimi pojechaliśmy do magicznego miasta miłości najsłynniejszych kochanków – Romea i Julii. Tam, przed gmachem szkoły czekali nasi gospodarze, z którymi udaliśmy się do domów.

Kolejny dzień zaczęliśmy od zwiedzania jednego z największych rzymskich amfiteatrów – Areny oraz bazyliki San Zeno Maggiore uważanej za jedno z największych osiągnięć architektury romańskiej we Włoszech. Atrakcji, które zaplanowała dla nas profesor Cristina było tak dużo, że nie sposób ich wszystkich opisać! Po intensywnym zwiedzaniu włoscy przyjaciele zabrali nas do domów.

W sobotę rano pojechaliśmy do liceum, aby zobaczyć jak funkcjonuje tamtejsza szkoła. Dla nas, uczniów polskich szkół, może być to troszeczkę dziwne, ale Włosi chodzą do szkoły od poniedziałku do soboty! Tuż po zakończeniu lekcji wróciliśmy do swoich rodzin, aby przygotować się do organizowanego w pobliskiej miejscowości Soave festiwalu czekolady. Kosztowanie różnorodnych wyrobów cukierniczych było doskonałym przeżyciem dla koneserów czekolady oraz jej przeciwników, ponieważ tam każdy znalazł coś dla siebie. Następnie rozjechaliśmy się do swoich domów i tam zostaliśmy aż do poniedziałku.

Sobotni wieczór jak i niedziela dla wszystkich wyglądały inaczej. Niektórzy spędzili czas ze swoimi włoskimi rodzinami zwiedzając Weronę i okolice, oglądając Piratów z Karaibów czy grając w Monopol, inni zrobili sobie karaoke, a jeszcze inni poszli na imprezę urodzinową.

W poniedziałek pojechaliśmy pociągiem do Wenecji. Najbardziej spodobały nam się kręte i wąskie uliczki, a także Canal Grande, po którym mieliśmy okazję płynąć gondolą. Po spożyciu posiłków w klimatycznych restauracjach i czasie wolnym zwiedzaliśmy Bazylikę św. Marka. Z tarasu widokowego świątyni mieliśmy nieziemski widok na położony poniżej plac oraz całe miasto. Następnie wpadliśmy w szał zakupów na jednej z najbardziej turystycznych ulic Wenecji. Po pełnym atrakcji dniu, zmęczeni wróciliśmy do Werony.

Kolejnego dnia wraz z włoskimi uczestnikami wymiany, wybraliśmy się nad piękne i malownicze jezioro Garda. Przed relaksem na piaszczystej plaży zwiedziliśmy urokliwie położoną miejscowość Sirmione, do której jedyne wejście prowadzi przez bramę robiącego ogromne wrażenie zamku należącego do rodu Scaligerich. Miasto dało się poznać jako bardzo turystyczne, dzięki czemu wzbogaciliśmy się w wiele ciekawych pamiątek. Tego samego dnia zwiedziliśmy także pozostałości jednej z największych rzymskich posiadłości określanych jako Grotte di Catullo.

W środę udaliśmy się do Mantui, aby w średniowiecznym klimacie zwiedzić między innymi Palazzo Ducale. Zauroczeni tą budowlą zwiedziliśmy również Palazzo Te pełen prześlicznych fresków. Koniec tego owocnego dnia część z nas spędziła nad jeziorem, podczas gdy reszta uczniów robiła ostatnie zakupy. Wieczorem, już w Weronie, spotkaliśmy się wszyscy na włoskiej kolacji. Taneczną integracją wprowadziliśmy się w klimat pożegnania. Po takim spotkaniu, zżyci ze sobą, mieliśmy jeszcze większy problem z opuszczeniem cudownej Italii. Nie mówimy żegnajcie, ale do widzenia! Do zobaczenia w Krakowie!

Swoje wrażenia spisały: Karolina Chyb oraz Adrianna Baran (klasa 2c )