Wycieczka do Włoch

W dniach 12-20.09.2024 uczniowie naszej szkoły pod opieką pana dyrektora dra Czesława Wróbla, pani Profesor Izabeli Klec, pani Profesor Agaty Kurek oraz pani Profesor Aleksandry Włodek, wzięli udział w wycieczce “Bella Italia”. Był to wyjazd o charakterze objazdowym, dzięki któremu „vilowicze” mieli możliwość poznania Włoch z wielu stron – od najsłynniejszych miast i zabytków po kuchnię i kulturę.

Pierwszym punktem naszej wyprawy była piękna Wenecja. To miasto zbudowane na wodzie, zachwyciło nas swoimi wąskimi kanałami, urokliwymi mostkami oraz architekturą pełną historii, czego przykładem jest plac św. Marka, Bazylika oraz Pałac Dożów. Następnie udaliśmy się do Padwy – miasta pełnego historii i sztuki. Spacerowaliśmy po Prato della Valle ozdobionym pięknymi posągami. Dodatkowo, mieliśmy również okazję zobaczyć słynną Kaplicę Scrovegnich, która zachwyca swoim wnętrzem.

Kolejny dzień przyniósł nam wizytę w malowniczym Sirmione, położonym nad brzegiem jeziora Garda. Zarówno ze względu na niezwykłe położenie jak i średniowieczny zamek, który wznosił się tuż nad wodą, miejsce to nas zachwyciło. Widoki na jezioro i otaczające je góry były niezwykle urokliwe.

Popołudnie spędziliśmy w Mediolanie – stolicy mody, opery i architektury. W tym tętniącym życiem mieście podziwialiśmy m.in. słynną Katedrę Duomo, Galerię Vittorio Emanuele II oraz słynny teatr La Scala. Mediolan to miejsce kontrastów – nowoczesność miesza się tutaj z historycznym dziedzictwem, a klimat miasta jest pełen elegancji.

W niedzielę mieliśmy przyjemność odwiedzić Genuę, stolicę Ligurii. Był to kolejny dzień pełen wrażeń i niezapomnianych widoków. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po malowniczych uliczkach Genui. Opowiedziano nam o bogatej historii miasta, a główne punkty zwiedzania to Dom Kolumba oraz Galeon Neptuna.

Po zwiedzaniu Genui udaliśmy się na rejs, który był jednym z najbardziej emocjonujących punktów dnia. Naszym pierwszym celem było San Fruttuoso. Malownicze zatoki i otaczająca nas przyroda zaparły nam dech w piersiach. Po czasie wolnym ruszyliśmy w dalszą część rejsu, zmierzając do Portofino.

To miasteczko urzekło nas swoją atmosferą. Zobaczyliśmy wiele pięknych zabytków i luksusowych jachtów. Zwiedziliśmy tam m.in. kościół San Giorgio, który wznosi się na wzgórzu i oferuje niesamowite widoki na port. Zarówno piękne widoki, jak i nieco silniejszy wiatr dodały wycieczce uroku. Pogoda była wspaniała, a słońce świeciło przez cały dzień.

Do Pizy dotarliśmy w poniedziałkowy poranek, mieliśmy tam okazję podziwiać słynną Krzywą Wieże, spacerowaliśmy po Campo dei Miracoli (Placu Cudów), który jest otoczony wspaniałymi budowlami. Również zwróciliśmy uwagę na majestatyczną katedrę Campo Santo, ozdobioną słynnymi freskami. Atmosfera tego miejsca, pełna spokoju i historii towarzyszyła nam w kolejnym etapie podróży.

Drugą część dnia spędziliśmy w sercu renesansu – Florencji. Oglądaliśmy przepiękną Bazylikę Santa Maria del Fiore z charakterystyczną kopułą autorstwa Brunelleschiego oraz Dzwonnicę Giotta. Następnie odwiedziliśmy Dom Dantego, miejsce w którym mieszkał wielki włoski poeta. Mieliśmy także okazję cofnąć się w czasie, spacerując po słynnym Moście Złotników (Ponte Vecchio), który, przypomniał nam o dawnej świetności handlowej miasta. Po pełnym wrażeń dniu udaliśmy się do Chianciano Terme, gdzie czekała na nas prawdziwa włoska uczta.

Kolejnego dnia odwiedziliśmy aż trzy miasta. Wtorek rozpoczęliśmy od przejazdu do Sieny, gdzie udało nam się zobaczyć najsłynniejsze zabytki, w tym Campo, Duomo i Kościół św. Dominika, w którym znajdowały się relikwie św. Katarzyny. Następnie udaliśmy się do renesansowego miasteczka Pienzy, gdzie spacerowaliśmy po Corso di Piazza Pio II z katedrą. Ostatnim przystankiem było Montepulciano, w którym widzieliśmy Piazza Grande. W wolnym czasie przechadzaliśmy się po licznych zawiłych uliczkach.

Przedostatni dzień wycieczki zaczęliśmy w Perugii, przeszliśmy przez główną ulicę miasta Corso Vennuci na Piazza IV Novembre, gdzie mogliśmy zobaczyć Fontannę Maggiore. Następnie przejechaliśmy do Asyżu, średniowiecznego miasteczka, w którym urodził się św. Franciszek. Zobaczyliśmy bazylikę pod jego wezwaniem. Na koniec dnia odwiedziliśmy kościół św. Klary.

Naszą wizytę w Rzymie rozpoczęliśmy od Koloseum, symbolu rzymskiej architektury. Spacerując wśród ruin Forum Romanum, czuliśmy się jakbyśmy cofnęli się w czasie. Kolejno wrzucając monety do fontanny di Trevi, odczuwaliśmy jak wspomnienia z wcześniejszych miast przelatują nam przez głowy. Następnie udaliśmy się do monumentalnego Panteonu, skąd wyruszyliśmy do Watykanu. Bazylika św. Piotra oraz otaczający ją plac zachwyciły nas swoją wielkością i majestatem. Mieliśmy okazję zobaczyć słynną Pietę Michała Anioła oraz inne arcydzieła tego genialnego artysty. Zwiedziliśmy także Krypty Watykańskie, w których spoczywają papieże oraz inne ważne postacie Kościoła.

Podczas całej wycieczki towarzyszył nam pilot wraz z miejscowymi przewodnikami, którzy każdego dnia odkrywali przed nami kolejne tajemnice włoskich miasteczek.

Podsumowując naszą wycieczkę do Włoch, możemy śmiało powiedzieć, że była to podróż, która nas zainspirowała i otworzyła na piękno kultury, sztuki i historii. Każde odwiedzone miasto – od malowniczej Wenecji po majestatyczny Rzym – zostawiły w nas niezatarte wspomnienia. Te doświadczenia na długo pozostaną w naszych sercach, a chwile spędzone we Włoszech będą nas motywować do dalszego odkrywania świata.