Wycieczka – Litwa, Łotwa i Estonia

W dniach 3-9 czerwca mieliśmy przyjemność uczestniczyć w wycieczce do trzech krajów – Litwy, Łotwy i Estonii pod opieką pana dyrektora Czesława Wróbla, pani profesor Izabeli Klec, pani profesor Agaty Kurek Kurek i pani profesor Aleksandry Włodek. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po starówce Kowna – drugiego, co do wielkości miasta na Litwie. Następnym punktem wycieczki było Wilno, w którym powitała nas Matka Boża Ostrobramska. Udaliśmy się na spacer śladami patrona naszej szkoły, Adama Mickiewicza, mieliśmy okazję wczuć się w postać Konrada z ,,Dziadów” w jego własnej celi oraz zachwycaliśmy się piękną panoramą wileńskiego krajobrazu. Podczas zwiedzania najważniejszych litewskich miejsc nie mogło zabraknąć również otoczonego jeziorami zamku w Trokach. Przejeżdżając przez miasto naszą uwagę od razu zwróciła urokliwa, kolorowa, niska zabudowa mieszkalna w postaci domków z trzema oknami od strony ulicy. Odwiedziliśmy również Pałac w Rundale – letnią rezydencję księcia Kurlandii Ernesta Jana Birona. Mieliśmy okazję spacerować po barokowym parku pałacowym, w którym podziwialiśmy: ogród różany, drzewa i krzewy ozdobne, fontannę, pergole, pawilony i labirynt.

Poznając historię i kulturę Łotwy, nie sposób pominąć jej stolicy, Rygi, która oczarowała nas unikatową architekturą i atmosferą. Zwiedzaniu przyświecał nam łotewski Pomnik Wolności, górujący nad licznymi zabytkami tego miasta: Starym Miastem, pomnikiem Rolanda, Ratuszem czy największą protestancką świątynią krajów nadbałtyckich – Katedrą Domską.

Choć Estonia wczesnym rankiem uraczyła nas deszczową pogodą, już wkrótce w pełni nam to zrekompensowała. Przechadzając się średniowiecznymi ulicami Tallina, zobaczyliśmy baszty obronne, zespół kupieckich kamieniczek “Trzy Siostry” i wnętrze wciąż działającej apteki z 1422 roku. Zwiedziliśmy też wnętrze Muzeum Marcepanu “Kalev” przy placu Ratuszowym – sercu tallińskiej Starówki, gdzie marcepan zamieniał się w prawdziwe dzieło sztuki. Pobyt w Estonii ubarwił nam też wyjazd na plażę do miasta Parnawa.

Kolejną atrakcją w Estonii była przeprawa promem przez Morze Bałtyckie na wyspy Muhu i Sarema, z przystankami przy wiatrakach i historycznych maszynach rolniczych. Zobaczyliśmy również jezioro meteorytowe Kaalijärv wypełniające krater uderzeniowy Kaali kraater. Dzięki zwiedzaniu z lokalnym przewodnikiem mogliśmy poznać tę największą estońską wyspę na Morzu Bałtyckim.

Różne miejsca zakwaterowania, piękne krajobrazy i panoramy miast czy zaznanie uroków innej kultury to tylko niektóre atuty tej objazdowej wycieczki. Poznane kraje nadbałtyckie obfitowały także w rozmaite symbole polskości, uczciliśmy więc pamięć zasłużonych Polaków, zapalając znicze na cmentarzu na Rossie oraz w Kircholmie. Dzięki wyjazdowi mieliśmy okazję zrozumieć, co nasi rodowici przodkowie cenili na tych terenach, na których żyli, działali, walczyli i mogliśmy znaleźć ich wartość dla nas samych.