Rok szkolny 2019/2020
Wycieczka na Ukrainę w ramach projektu Kresy Wschodnie – 05.09 – 09.09.2019 r.
Grupa młodzieży z VI LO w dniach 05.09 – 09.09.2019 r. przebywała na wycieczce na Ukrainie w ramach projektu Kresy Wschodnie, dotowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Odwiedziliśmy Żółkiew, Lwów, Olesko, Podhorce, Poczajów, Krzemieniec, Zbaraż, Trembowla, Chocim, Okopy św. Trójcy, Kamieniec Podolski, Złoczów.
Rok szkolny 2018/2019
Ola o nagrodzie w projekcie ZNAK W SZKOLE — letnim stażu w redakcji Miesięcznika Znak
W niedawnym okresie czasu miałam niebywałą przyjemność wypełnić swoje wakacyjne swawole tygodniowym stażem w redakcji miesięcznika „Znak” (jak do tego doszło? Z czym to się jadło?) Już sam początek inspirującej wędrówki po historii tego wydawnictwa pozwolił mi rozszyfrować sens samej nazwy, którym się tu nie podzielę, ale który wcześniej wydawał mi się bardzo zagadkowy i wieloznaczny. Zachęcam do poznania.
Propozycja: Nagłówek: krótko, ale treściwie. Zapach stałej pracy i biurowej kawy, wzbogacony o niezwykle otwartą i serdeczną drużynę Miesięcznika, dla której redakcja stanowi niemal styl życia, długie dysputy z pogranicza filozofii, religii, sztuki i nauk przyrodniczych, rozbudziły moją wiarę w świetlaną przyszłość jednostek niepewnych i niezdecydowanych co do ścieżki dalszej kariery, do których należę. Samo widmo pełnienia funkcji swojego rodzaju Sokratesa, gotującego wyśmienite oraz wyszukane potrawy dla spragnionego wiedzy i odpowiedzi na nurtujące pytania ludu, potrafi wprawić humanistę w niemały zachwyt, szczególnie wystraszoną stażystkę. Zaglądając pod podszewkę tworzenia Miesięcznika, widząc jego czynniki pierwsze, znając dokładnie rodzaj, gramaturę i kolor papieru, jest się w stanie ujrzeć ogromny i bardzo satysfakcjonujący obraz pracy wielu twórczych i ciekawych świata osób, chcących rozszerzać kolejne i kolejne horyzonty zarówno swoje, jak i czytelników.
Jeśli pośród zainteresowanych znajdują się ci faktycznie żądni pogłębienia (rozczłonkowania, miażdżenia, wałkowania, miksowania…) kontrowersyjnych treści, lub lepienia kontrowersji wokół tych pozornie oczywistych, jeśli ktoś z was raczy mieć w życiu wątpliwość, albo chce wejść bezpośrednio w świat bieżącej kultury, czerpiąc wiedzę o jej fundamentach i kaprysach z najlepszych źródeł, to gorąco zachęcam do udziału w spotkaniach „ZNAKU w szkole” oraz starania się o te nieliczne godziny pracy, które mogą zaowocować pobudzeniem pasji i nadziei, lub po prostu zagwarantować linijkę w wymagającym ulepszeń CV.
Aleksandra A. z klasy trzeciej
Rok szkolny 2017/2018
Pamięć ludzi Pamięć miejsca – KL Plaszów a współcześni mieszkańcy Krakowa
17 kwietnia odbyła się w naszej szkole konferencja wieńcząca pierwszy etap projektu
PAMIĘĆ LUDZI. PAMIĘĆ MIEJSCA.
KL PLASZOW A WSPÓŁCZEŚNI MIESZKAŃCY KRAKOWA.
Organizatorami konferencji byli: VI LO, Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ oraz Polskie Towarzystwo Historyczne oddział w Krakowie.
Patronat honorowy nad uroczystością, jak i całym projektem, objął Wojewoda Małopolski Piotr Ćwik.
Wydarzenie uświetnili swoją obecnością:
Piotr Ćwik – Wojewoda Małopolski
dr Andrzej Kulig – Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury i Spraw Społecznych
Anna Korfel -Jasińska – Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa
Ryszard Kotarba – autor monografii na temat obozu KL Plaszow z Instytu Pamięci Narodowej w Krakowie
Monika Bednarek – Kierownik oddziału Fabryka Emilian Oskara Schindlera
Marta Śmietana z Fabryki Emilia Oskara Schindlera
Paweł Kubisztal – Prezes zarządu Stowarzyszenie PODGÓRZE.PL
prof. dr hab. Krzysztof Zamorski z Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego
prof. dr hab. Mariusz Wołos z Instytutu Historii Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego
dr hab. Roma Sendyka z Katedry Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego
Projekt służy nagłośnieniu tematu, wzbudzeniu społecznej świadomości i refleksji na temat miejsca, które służy mieszkańcom Krakowa do rekreacji a jest przecież terenem byłego cmentarza i obozu koncentracyjnego. Mówimy o pamięci, formach upamiętniania, o działaniach podejmowanych w sprawie większego uszanowania tego miejsca i utworzenia tam miejsca pamięci.
Projekt zakłada wzrost świadomości historycznej i społecznej uczniów m. in. na temat znaczenia, jakie ma upamiętnienie przeszłości.
Z doświadczenia uczestników:
„Dla nas, uczniów VI LO projekt był czymś wyjątkowym, czymś, co otworzyło nam oczy na wiele spraw. Pokazało, jak różny stosunek mogą mieć ludzie do historii – dla niektórych jest ona czymś niezastąpionym, inni przechodzą obojętnie, nie mając o tym pojęcia. Projekt był dla nas także czymś ponadczasowym. Przeniósł nas w czasy II wojny światowej i jej realiów, jakże nam bliskich – w końcu to wszystko działo się tutaj, w tym właśnie miejscu. Jednak przenosząc się w przeszłość natknęliśmy się na teraźniejszość, gdzie zszokowały nas realia. Miejsce zapomniane, traktowane jak coś istotnego tylko w wymiarze postawienia tabliczki i uczynienia z niego miejsca krajobrazowego. Wynieśliśmy naukę na całe życie, że historia zawsze będzie odciskać swoje ślady i powinniśmy chcieć je zauważać. By pamięć nie zginęła.”
Media o wczorajszym wydarzeniu:
Magiczny Kraków
Portal dzieje.pl
http://dzieje.pl/edukacja/kl-plaszow-tematem-poszukiwan-krakowskich-licealistow
Projekt społeczny pt. Pan Español w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.
W roku szkolnym 2017/18 grupa uczniów hiszpańskiej sekcji dwujęzycznej VILO podjęła się realizacji projektu społecznego pt. „Pan Español” w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Przeprowadzili serię warsztatów wśród dzieci i młodzieży, podczas których przedstawili im zalety nauki tego języka oraz jego piękne brzmienie, a także wprowadzili młodszych kolegów i koleżanki w tajniki kultury krajów hiszpańskojęzycznych.
Wszyscy wiedzą, że najlepiej uczy się przez zabawę, dlatego podczas zajęć dużo było śmiechu, a na koniec na dzieciaki czekał quiz z nagrodami oraz słodkości. Po godzinie spędzonej na warsztatach, wszyscy byli oczarowani tym pięknym językiem i zaciekawieni różnorodnością kultur przedstawionych krajów. Duża część uczestników wyrażała nawet chęć kontynuowania swojej przygody z hiszpańskim, co niezwykle ucieszyło organizatorów projektu, których celem było właśnie promowanie języka hiszpańskiego.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z warsztatów!
Rok szkolny 2016/2017
ZNAK W SZKOLE
Weronika Tupaj, autorka najlepszych tekstów w pierwszej edycji projektu Znak w Szkole, otrzymała pierwszą nagrodę, czyli wakacyjny, tygodniowy staż w Redakcji Miesięcznika Znak. Poniżej króciutka relacja zwyciężczyni. Chcielibyśmy również pogratulować i podziękować wszystkim uczestnikom projektu za zaangażowanie i ciekawe prace.
Zapraszamy do udziału w drugiej edycji projektu. Zgłoszenia przyjmujemy za pośrednictwem dziennika Librus.
Opiekunowie projektu
Iwona Ryż i Jakub Pstrąg
Na mapie Krakowa jest miejsce, w którym współtworzy się życie umysłowe Polski, jedząc przy tym pyszne obiady i pijąc fantastyczną kawę. Można przy tym dyskutować, recenzować, czytać nadesłane teksty, poprawiać błędy i obserwować bezbłędną pracę pomysłowych ludzi.
To miejsce istnieje również w rzeczywistości, co więcej, miałam okazję stać się na chwilę jego częścią. Redakcja miesięcznika „ZNAK”, bo o niej mowa, dzięki udziałowi VILO w programie „ZNAK w szkole” gościła mnie przez tydzień. Podczas stażu miałam okazję zobaczyć, jak powstaje ta niezwykła gazeta i jak powstaje niezwykły klimat związanego z nią środowiska. Mam nadzieję, że kiedyś dołączę do niego na stałe.
Weronika Tupaj
ZNAK W SZKOLE
Ostatnie spotkanie z cyklu Znak w Szkole poświęcone Islamofobiom odbyło się 11 kwietnia w VII Prywatnym Liceum w Krakowie. W roli eksperta wystąpił Konrad Pędziwiatr, autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych na temat etniczności i Islamu, a także adiunkt w Katedrze Studiów Europejskich Uniwersytetu Ekonomicznego. Dyskusja trwała bardzo długo, ze względu na żywe zainteresowanie uczniów tematem migracji w Europie. Grupa uczennic VI Liceum była jak zwykle świetnie przygotowana.
Koordynatorzy: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg
ZNAK W SZKOLE: STAŻ DLA WERONIKI TUPAJ I NAGRODA DLA MAŁGORZATY CIERLIK!
Serdecznie gratulujemy Weronice Tupaj i Małgorzacie Cierlik wyróżnień w projekcie Znak w Szkole. Weronika, przede wszystkim dzięki swoim doskonałym, dojrzałym artykułom, trafnym spostrzeżeniom oraz zaangażowaniu w dyskusje otrzymała nagrodę główną t.j. tygodniowy staż w Redakcji Miesięcznika Znak. Czekamy na jej relację. Małgorzata otrzymała nagrodę książkową za aktywny udział w spotkaniach, felietony, rzetelność i pracę włożoną w projekt. Wszystkim uczestniczkom pierwszej edycji, zwłaszcza Weronice i Małgorzacie, serdecznie dziękujemy i gratulujemy.
Jednocześnie zapraszamy wszystkich zainteresowanych dziennikarstwem i problemami społecznymi do udziału w kolejnej edycji projektu Znak w Szkole od września!
Koordynatorzy: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg
ZNAK W SZKOLE
Uczniów, którzy chcieliby dołączyć do międzyszkolnego klubu dyskusyjnego pod patronatem Miesięcznika Znak informujemy, że zwolniły się dwa miejsca w grupie naszego liceum. Pragniemy przypomnieć, że nagrodą za aktywny udział i pracę w projekcie, oprócz okazji do spotkania ciekawych ludzi ze świata nauki i kultury oraz poszerzenia swojej wiedzy, jest publikacja własnych tekstów na stronie internetowej Miesięcznika Znak, a także tygodniowy staż w redakcji.
Prosimy o kontakt!
Opiekunowie
p. Iwona Ryż, p. Jakub Pstrąg
ZNAK W SZKOLE
20 stycznia 2017 r. w VII Prywatnym LO im. Mikołaja Reja w Krakowie odbędzie się kolejne z serii spotkań klubu dyskusyjnego pod patronatem Miesięcznika Znak. Tym razem wykład, który wygłosi dr Paweł Boguszewski, pracownik Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Państwowej Akademii Nauk, oraz dyskusja z młodzieżą czterech krakowskich liceów poświęcone będą tematowi postępu moralnego.
Przypominamy, że szkolna grupa klubowiczów Znak w Szkole liczy obecnie 8 osób, zaś członkostwo i aktywna praca w zespole zostaną nagrodzone publikacją tekstów na stronie internetowej Miesięcznika Znak oraz tygodniowym letnim stażem w redakcji. Serdecznie zapraszamy zainteresowanych do przyłączenia się do nas (mamy 2 wolne miejsca).
Opiekunowie projektu
Iwona Ryż
Jakub Pstrąg
Drugie spotkanie międzyszkolnego interdyscyplinarnego klubu dyskusyjnego Znak w Szkole odbędzie się o godzinie 10:00, 17 października w VII Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Spotkanie poprowadzą uczniowie naszej szkoły, a w roli gościa i eksperta wystąpi filozofka, psycholożka i wykładowczyni Mira Marcinów. Tym razem dyskutować będziemy o losie i statusie zwierząt w dzisiejszym świecie. Nasze rozważania oprzemy o trzy teksty publikowane w Miesięczniku Znak.
Zwierzęta
1. Ty jesteś tym, Ze Zbigniewem Mikołejką rozmawia Justyna Siemienowicz, nr 720
2. Krzysztof Kornas, Coraz bardziej człekokształtne małpy, nr 720
3. Mira Marcinów, Schizofretki i kotpulsywni psychopaci, nr 720
Opiekunownie projektu: Iwona Ryż, Jakub Pstrąg
Rok Szkolny 2015/2016
ZNAK W SZKOLE
Pierwsze spotkanie z cyklu „ZNAK W SZKOLE” odbędzie się 25 maja, o godzinie 12:00 w VII Prywatnym Liceum im. Mikołaja Reja w Krakowie i będzie dotyczyło tematu: ciało.
Głównym gościem i ekspertem spotkania będzie wykładowca Uniwersytety Jagiellońskiego, dr hab. Bartłomiej Dobroczyński.
Zaś naszą dyskusję oprzemy o dwa teksty Miesięcznika Znak:
- Lęki współczesności: ciało – bóg i wróg, Z Bartłomiejem Dobroczyńskim rozmawia Olga Drenda, nr 694
- Katarzyna Pilorz, Ciało, duch, ruch, nr 674
Koordynatorzy: mgr Iwona Ryż, dr Jakub Pstrąg
Znak w szkole
ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU W CYKLU SPOTKAŃ POD PATRONATEM MIESIĘCZNIKA ZNAK
Drodzy Uczniowie,
Fundacja Edukacyjna im. J. S. Bandtkiego oraz redakcja miesięcznika Znak proponuje Wam udział w cyklu spotkań „Znak w szkole”. Poszukujemy 10 uczniów klas pierwszych lub drugich, którzy lubią czytać, dyskutować i spotykać ciekawych ludzi.
Celem przedsięwzięcia jest stworzenie przestrzeni dla dialogu szkolnego wokół pytań fundamentalnych dla zrozumienia naszej cywilizacji, która umożliwiłaby uczniom rzeczową wymianę poglądów oraz rozwijanie wybranych praktycznych umiejętności.
W zamierzeniu młodzież będzie pracować na tekstach drukowanych w miesięczniku Znak, które dostarczymy uczestnikom oraz uzupełnimy o niezbędny aparat krytyczny (pojęcia, zagadnienia, linki do innych tekstów, etc). Po lekturze oczekiwalibyśmy pytań, które, jako organizatorzy, przekazalibyśmy osobom zaproszonym do dyskusji. Oprócz regularnych spotkań (mamy nadzieję, że do końca bieżącego roku szkolnego udałoby się zorganizować co najmniej dwa) planujemy stworzenie strony internetowej z bazą danych (wykorzystywanych tekstów) oraz – na co bardzo liczymy – tekstami uczestników dotyczącymi poruszanych w czasie spotkań problemów.
Zainteresowanych uczniów prosimy o zgłoszenia i pytania do szkolnych koordynatorów projektu.
p. Iwona Ryż, p. Justyna Kobus
Discover Jiangsu 2015
Chiny, które odwiedziłam w lipcu w ramach programu Discover Jiansu, pozostawiły niezatarte wspomnienia. Podczas wyjazdu miałam okazję poznać nowych ludzi z wielu różnych krajów, z którymi nadal utrzymuję kontakt oraz kulturę diametralnie różną od wszystkiego co znam. Pierwszego dnia projektu zobaczyliśmy nowoczesny Szanghaj, potem pojechaliśmy do Suzhou, gdzie mieszkaliśmy w hotelu i chodziliśmy na zajęcia. Rano odbywały się lekcje chińskiego, po południu zaś mieliśmy zajęcia warsztatowe w grupach. Poznaliśmy elementy kaligrafii, szycia, tai-chi, tradycyjny taniec, a nawet szermierkę. To właśnie zajęcia związane z kulturą podobały mi się najbardziej, bo dzięki nim mogłam bardzo dokładnie poznać zwyczaje panujące w Chinach. Suzhou to dosyć biedna dzielnica. Na ulicach panuje straszny chaos. Choć samochody i skutery, które posiada prawie każdy, cały czas trąbią, tubylcy wydają się nie zwracać na nie uwagi. Ostatni dzień naszego pobytu spędziliśmy z chińskimi rodzinami. Wszyscy byli bardzo mili i niezwykle hojni. Co mnie zaskoczyło to to, że nieustannie robili nam zdjęcia. Kiedy przechodziliśmy ulicą wszyscy nas obserwowali, co było nieco śmieszne. Po tygodniu pojechaliśmy do Nanjing, gdzie głównie zwiedzaliśmy. Widzieliśmy muzeum olimpijskie, muzeum masakry nankińskiej, wiele ogrodów i świątyń. Kuchnia chińska, o której chciałabym wspomnieć, to dla Europejczyka nie lada przygoda – jak można się domyślać opiera się na ryżu trzy razy dziennie i jest bardzo dobra, choć po jakimś czasie niektórzy uczestnicy projektu zaczęli tęsknić za „normalnym” jedzeniem. Podsumowując, bardzo się cieszę, że mogłam odkryć Jiangsu, a także rozwinąć umiejętności posługiwania się zarówno językiem chińskim, jak i oczywiście angielskim.
Kornelia Król, klasa 2a1
Kornelia Król z dwujęzycznej klasy 1A1 spędzi wakacje w Chinach!
Wyjazd do Chin realizowany jest w ramach projektu „Discover Jiangsu – International Youth Leaders to China Cultural Immersion Program” w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. W programie zwiedzanie takich miejsc jak Shanghai, Suzhou, Nanjing oraz lekcje z zakresu kultury, kaligrafii, tańca, muzyki i sportu. Wszystkie koszty zakwaterowania, wyżywienia, transportu w Chinach, a także programu pokrywane są przez prowincję Jiangsu. Gratulujemy i zazdrościmy!