Program Erasmus+

LIMASSOL, CYPR – październik/listopad 2023

W dniach od 30 października do 11 listopada 2023 roku w ramach Projektu Erasmus+ uczestniczyliśmy w szkoleniu ”ICT Tools for Teaching and Learning” na Cyprze w miejscowości Limassol. Wyspa powitała nas olśniewającym blaskiem słońca i temperaturą około 27°C. Na dwa tygodnie ciepłe kurtki schowaliśmy głęboko do szafy.

Szkoła „Bayswater” przyjęła nas gościnnie cypryjskim śniadaniem i wypiekami z mączki chleba świętojańskiego, popularnymi na wyspie. Codziennie mieliśmy zajęcia podnoszące nasze kwalifikacje w zakresie wykorzystania różnorodnych aplikacji technologicznych do nauki języka obcego. Istotne było to, że na zajęciach tworzyliśmy własne materiały edukacyjne, włącznie z utworzeniem swojej, spersonalizowanej strony internetowej. Szkoła „Bayswater” zaoferowała nam również możliwość udziału w kilku wycieczkach krajoznawczych.

Cypr to trzecia co do wielkości wyspa na Morzu Śródziemnym. Na przestrzeni dziejów, jak prawie każda wyspa, zagarniana przez różne potęgi. Obecnie Republika Cypryjska zajmuje południowo-wschodnią część wyspy, na północy zaś lokuje się Turecka Republika Cypru Północnego. Rajska wyspa, gdzie z piany morskiej miała wyłonić się Afrodyta, wabi malowniczymi plażami, śródziemnomorskim klimatem i przyrodą. Ogromne bogactwo historii i sztuki dopełnia całości obrazu.

Uczestnicy kursu: prof. Michał Gburek, prof. Artur Kowalski, prof. Ewa Lubińska

DUBLIN, IRLANDIA – październik 2023

W ramach programu „Erasmus+” w październiku 2023 roku miałem okazję uczestniczyć w dwutygodniowym szkoleniu „USING TECHNOLOGY IN THE CLASSROOM” prowadzonym przez szkołę językową „Twin” w Dublinie.

Szkolenie pozwoliło mi odświeżyć swoją wiedzę z zakresu dydaktyki, pedagogiki i psychologii, a także zapoznać się z najnowszymi trendami dotyczącymi stosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu. Podczas zajęć poznałem aplikacje i strony internetowe, służące do tworzenia ćwiczeń, prowadzenia dokumentacji, komunikacji z uczniami oraz wymiany doświadczeń z nauczycielami. Ważnym punktem szkolenia była wymiana doświadczeń i refleksji na temat sztucznej inteligencji w nauczaniu, etycznego korzystania z mediów społecznościowych i zasobów internetowych z prowadzącymi zajęcia oraz innymi uczestnikami szkolenia.

Część praktyczną szkolenia dopełniły liczne wycieczki po Dublinie i okolicznych miastach, co z pewnością poszerzyło moją wiedzę na temat Irlandii, jej przyrody, kultury, zwyczajów, historii i współczesności, co dla nauczyciela języka angielskiego jest bezcenne.

Serdecznie polecam to i podobne szkolenia każdemu, kto chce cały czas udoskonalać swój warsztat pracy, uczyć się i poznawać nowe miejsca.

Rafał Domagalski

 

LIMASSOL, CYPR – czerwiec/lipiec 2023

Program „Erasmus+” dał mi możliwość odbycia szkolenia w jakże pięknych okolicznościach przyrody, jakim jest malownicza wyspa na Morzu Śródziemnym – Cypr. Isla makaria – jak nazywali ją starożytni Grecy – rzeczywiście obfituje we wszystko: cudowne wybrzeże, wysokie góry, pełne gwaru miasta, jak i senne nadmorskie wioski. Pierwsze zabytki kultury datują się już na 8000 rok p.n.e., współczesna kultura cypryjska urzeka wspaniałą kuchnią, rodzimą muzyką, rodzinnym i bardzo towarzyskim stylem życia Cypryjczyków.

Samo szkolenie odbywało się w Limassol (Lemesos), w szkole językowej „Bayswater”. Dało mi ono możliwość odświeżenia wiedzy w dziedzinie metodyki nauczania języka angielskiego. Miałem również szansę obserwacji pracy tamtejszych nauczycieli oraz wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce podczas zajęć warsztatowych.

Dwa tygodnie na Cyprze upłynęły bardzo szybko, zdecydowanie polecam takie szkolenie każdemu, kto pragnie doskonalić swój warsztat pracy, jak i poznawać z bliska korzenie europejskiej kultury.

Marcin Muszka

MALAGA, HISZPANIA – lipiec 2023

Lipiec to czas odpoczynku, jednakże nawet wtedy warto poświęcić swój czas na doskonalenie własnego warsztatu językowego. Dwa tygodnie wakacji poświęciła Pani prof. Anna Kwiecińska-Chmiel, aby wzbogacić się o nowe doświadczenia metodyczno- językowe, biorąc udział w szkoleniu w słonecznej i gorącej Maladze, w ramach szkolnego projektu „Erasmus +”

Zajęcia poświęcone metodyce języka hiszpańskiego, poznanie nowych metod pracy oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami są zawsze cenną wskazówką do dalszej pracy z uczniem. Mój codzienny kontakt z językiem, możliwość rozmowy z innymi nauczycielami oraz cenne wskazówki od prowadzących zajęcia specjalistów to ogromna skarbnica wiedzy, którą później z pewnością wykorzystam na zajęciach w szkole.

Będąc w Hiszpanii nie można również zapomnieć o jej bogactwie kulturowym. Mój popołudniowy czas przeznaczyłam na poznanie pięknego i tętniącego życiem miasta. Malaga oczarowała mnie nie tylko cudowną plażą, lecz również wspaniałą Katedrą, krętymi uliczkami, którymi można było dojść do muzeum Picassa lub do największych mauretańskich fortec w Andaluzji. Nie mogłam przejść obojętnie obok wspaniałej śródziemnomorskiej kuchni, pełnej aromatycznych smaków i zapachów, które w godzinach wieczornych wypełniały wszystkie zakątki miasta.

Pobyt w tym mieście był dla mnie cennym doświadczeniem nie tylko jako uczestnika szkolenia, lecz również jako nauczyciela. Nowe metody nauki, ciekawe pomysły innych nauczycieli oraz wymiana doświadczeń i poglądów będą dla mnie inspiracją w mojej dalszej pracy.

HISZPANIA – SEVILLA marzec 2023, MALAGA lipiec 2023

W ramach szkolenia „Erasmus +” w Hiszpanii, w Sewilli i w Maladze przebywałyśmy we dwie – prof. Eliza Koszyka i prof. Paulina Pacyna.

Pierwszy wyjazd, do Sewilli, miał miejsce w marcu. Instytucją goszczącą była szkoła Clic – szkoła językowa będąca centrum nauczania języka i kultury Hiszpanii dla obcokrajowców. Językiem mobilności był język hiszpański.

Plan pierwszego wyjazdu zakładał lekcje języka hiszpańskiego w grupach międzynarodowych i dodatkowy kurs z zakresu kultury i tradycji Hiszpanii. Zajęcia były bardzo ciekawe i urozmaicone, a dodatkową atrakcją była lokalizacja szkoły w zabytkowej, starej części Sewilli. Z pewnością jeszcze długo będziemy wspominać zajęcia z kultury Hiszpanii oraz komfortowe warunki, jakie zapewniła nam na nich szkoła Clic.

Niezapomniane rozmowy z prowadzącymi zajęcia i kursantami oraz ogrom ciekawostek, informacji dotyczących historii, codziennego życia Hiszpanów z jakimi wyjechałyśmy z Sewilli, to nasz potencjał na przyszłość. Sewilla to absolutnie wyjątkowe miasto z mnóstwem zabytków i niepowtarzalnym klimatem, w którym nie sposób się nie zakochać.

Drugi wyjazd w ramach „Erasmus+”, do Malagi, odbył się na początku wakacji – w lipcu. Gościła nas szkoła Malaca Instituto. Miałyśmy zajęcia językowe oraz zajęcia z kultury Hiszpanii. Podobnie jak w Sewilli, nauczyciele byli zawsze profesjonalnie przygotowani, zawsze gotowi pomóc, wytłumaczyć, doradzić.

Wymiana poglądów, kontakt z żywym językiem hiszpańskim to atuty naszego programu w Maladze. Samo miasto ma bardzo dużo do zaoferowania turystom i jest ważnym ośrodkiem turystycznym na Costa Blanca. Po zajęciach udało się nam zwiedzić nowoczesne atrakcje Malagi, słynne muzea, zabytkową dzielnicę miasta ze znakomitą gastronomią i ofertą kulturalną.

Doświadczenie powrotu do szkoły i bycie ponownie uczniem oraz spojrzenie na proces uczenia się z perspektywy ucznia okazało się bardzo cennym doświadczeniem. Nowe słownictwo, gry językowe, pomysły na lekcje, wymiana spostrzeżeń, opinii, różnice kulturowe to wszystko i jeszcze więcej towarzyszyło naszym zajęciom w ramach programu „Erasmus+” zarówno w Sewilli jak i w Maladze.

Nasze wyjazdy w ramach programu „Erasmus+” to cudowne, wzbogacające i inspirujące doświadczenie z punktu zawodowego i osobistego.

SALERNO, WŁOCHY – lipiec/sierpień 2023

Na przełomie lipca i sierpnia 2023 roku prof. Katarzyna Borejczuk przebywała we Włoszech w mieście Salerno na szkoleniu w ramach programu „Erasmus +”. Instytucją goszczącą była Accademia Italiana – szkoła językowa będąca centrum nauczania języka i kultury włoskiej. Językiem mobilności był język włoski (budynek szkoły na zdjęciu).

„Plan wyjazdu zakładał obserwacje zajęć w godzinach porannych, a w godzinach popołudniowych dedykowane nauczycielom zajęcia z metodyki nauczania języka włoskiego jako obcego. Moim podstawowym celem było zdobycie nowych umiejętności w nauczaniu na poziomach A1 – A2 przy maksymalnym wykorzystaniu na lekcjach języka włoskiego.

Codziennie, przez dwa tygodnie uczestniczyłam i obserwowałam lekcje prowadzone w szkole. Brałam udział w zajęciach grup o różnym poziomie zaawansowania, prowadzonych przez różnych nauczycieli. W czasie przerw omawiałam z nimi nauczane treści i metody pracy. Następnie miałam indywidualne spotkania z koordynatorką dydaktyczną szkoły. W czasie tych spotkań dyskutowałyśmy na temat  zajęć, które obserwowałam, wymieniałyśmy się przemyśleniami na temat naszych doświadczeń związanych z podręcznikami, pomocami naukowymi, technikami aktywizującymi i przede wszystkim metodyką nauczania języka włoskiego jako obcego. Miałam możliwość porozmawiać na wszelkie nurtujące mnie tematy związane z dydaktyką języka obcego, wyjaśnić różne zawiłości dotyczące metod objaśniania zagadnień gramatycznych i wprowadzania nowego słownictwa, przekazywania treści kulturowych.

Po południu brałam udział w zajęciach pozalekcyjnych jak np. zwiedzanie miasta, muzeów, wycieczki do pobliskich miejscowości.

Udział w programie Erasmus+ był świetnym doświadczeniem i ogromną inspiracją do mojej pracy. Obserwując włoskich nauczycieli miałam możliwość prześledzić cały cykl przyswajania języka, na różnych poziomach, przez osoby z całego świata. Uświadomiłam sobie, jakie trudności napotykają w uczeniu się języka poszczególne nacje i z jakimi trudnościami borykamy się my – polscy uczniowie i nauczyciele. Poznałam ciekawe, intuicyjne, nowe dla mnie, metody objaśniania gramatyki. Poznałam i zrozumiałam wiele aspektów kulturowych włoskiego Południa.

Program Erasmus+ jest nieocenioną szansą dla Europejczyków zanurzenia się w kulturę i język różnych zakątków naszego kontynentu oraz uczenia się nawzajem tego, kim jesteśmy i co umiemy robić najlepiej.”

Wywiad przeprowadzony z prof. Katarzyną Borejczuk w Academia Italiana:

https://www.instagram.com/p/CwVQqlxsKM7/

 

DUBLIN, IRLANDIA – czerwiec 2023

W czerwcu 2023 roku nauczycielki języka angielskiego: prof. Katarzyna Płaza, prof. Joanna Klaja i prof. Agnieszka Batko w ramach szkolnego projektu realizowanego w programie „Erasmus+” odbyły tygodniowe szkolenie w szkole językowej „Twin” w Dublinie.

Tematem szkolenia były nowoczesne metody nauczania języka obcego. W trakcie zajęć miałyśmy możliwość zarówno zapoznania się z najnowszymi założeniami metodologii XXI wieku, jak i przećwiczenia wybranych metod i technik w praktyce. Czas ten był również okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami języka angielskiego z innych szkół w Polsce i zagranicą, a rozmowy z prowadzącymi zajęcia Irlandczykami okazały się źródłem informacji o kulturze i języku Zielonej Wyspy.

Dublin to miasto piękne, klimatyczne, o ciekawej historii. Niesamowitą atmosferę w nim panującą poczułyśmy zwiedzając liczne zabytki, odwiedzając ciekawe miejsca, spacerując pełnymi życia ulicami,  kosztując irlandzkiej kuchni.

Do VILO wróciłyśmy zainspirowane, bogatsze o wiedzę, doświadczenia i wspomnienia. Mamy nadzieję wykorzystać je w pracy z naszą ukochaną młodzieżą.

 

 

LINDAU, NIEMCY – lipiec 2023

Prof. Izabela Cenzorowska, decydując się na udział w projekcie „Erasmus +”, wybrała zajęcia z doskonalenia sprawności języka niemieckiego oraz zajęcia z dydaktyki języka niemieckiego. Miejscem projektu było niemieckie miasto Lindau nad Jeziorem Bodeńskim, gdzie Pani Profesor uczestniczyła w dwutygodniowym kursie niemieckiej szkoły językowej „Dialoge Bodensee Sprachschule”.

Zajęcia podzielone były na blok przedpołudniowy, poświęcony doskonaleniu języka niemieckiego (Sprachpraxis) na poziomie C1, oraz na blok popołudniowy z zajęciami z dydaktyki języka niemieckiego. Oba bloki były realizowane w innych grupach uczestników. W licznej grupie ćwiczącej Sprachpraxis było największe zróżnicowanie narodowościowe, wiekowe i zawodowe, co okazało się być interesującym doświadczeniem towarzyskim i światopoglądowym. W obu blokach tematycznych zajęcia były realizowane w formie warsztatów, dyskusji i ćwiczeń, podczas których można było wymieniać się wiedzą i obserwacjami. Dzięki nim Pani Profesor wzbogaciła sposoby pracy z uczniami oraz podszlifowałą zasoby współczesnego języka niemieckiego. Merytorycznie projekt okazał się ciekawym doświadczeniem zawodowym.

Wykorzystanie wolnego czasu nie stanowiło problemu, gdyż położenie miasta Lindau nad Jeziorem Bodeńskim stwarzało wiele możliwości zwiedzania ciekawych miejsc. Sama szkoła położona jest na wyspie stanowiącej historyczną lokalizację pierwotnego miasta. Bogactwo historii i zabytków, klimat wąskich, średniowiecznych uliczek stanowią urokliwe tło dla mnogich restauracji, kawiarni, cukierni i sklepów, zapełnionych tłumami turystów. Dla Polaka będącego na południu Bawarii po raz pierwszy, może być zaskoczeniem pora sjesty, która przypada w czasie naszej zwyczajowej pory obiadowej, zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły. Ułatwieniem przy zwiedzaniu historycznych miejsc nad północnym brzegiem Jeziora Bodeńskiego są korzystne połączenia lokalnych autobusów i pociągów. Dzięki temu rozwiązaniu około pięćdziesiąt kilometrów na zachód od Lindau  znajdziemy się już w Badenii-Wirtembergii, gdzie tłumy turystów są rzadkością, a ilość atrakcji równie imponująca co nad bawarskim brzegiem.

Udział w projekcie „Erasmus +” okazał się satysfakcjonującym przedsięwzięciem, wartym polecenia tym, którzy jeszcze nie mieli okazji z niego skorzystać.

Nasza Szkoła dąży do osiągnięcia najwyższych standardów nauczania na miarę szkoły XXI wieku. Nauczyciele czują potrzebę stałego rozwoju zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia kompetencji z zakresu najnowszych metod i technik nauczania oraz narzędzi technologii informatyczno-komunikacyjnej, a także wiedzy z dziedziny kultury poszczególnych krajów. Wdrożenie ich uatrakcyjni proces edukacyjny, poprawi jakość pracy szkoły i zagwarantuje wszystkim uczniom kształcenie na najwyższym poziomie, pamiętając o wspieraniu osób o szczególnych potrzebach i niejszych szansach. Istotne jest dla nas pozyskanie nowych Partnerów, aby, po przerwie spowodowanej przez pandemię, zaangażować uczniów we współpracę międzynarodową, przygotowując ich tym samym do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i demokratycznym w Unii Europejskiej.

Nauczyciele VI LO biorą udział w projekcie dofinansowanym z UE w ramach Programu Erasmus+.

 

Our school aims at reaching the highest educational standards that match modern Europe. The teachers have a great need to improve their qualifications and competence, increase the level of quality of teaching and learning through the use of innovative teaching methods and IT tools. Implementing the aims of the project will increase the attractiveness of the educational process, develop the competence of the staff leading to the employment of the highest educational standards. We would like to gain contacts with foreign partners for international cooperation. After the pandemic lockdown it is especially important for us to engage our students and motivate them to take an active part in an international cooperation. Joining the program will not only broaden their horizons but prepare them to active EU citizenship.

Teachers from VI High School are participating in a project supported by the EU funds under the Erasmus+ Program.